Toezichthouder: rijklaarkosten auto moeten vooraf duidelijk zijn

Autobranche

De Autoriteit Consument & Markt wil dat autodealers consumenten eerder duidelijk maken wat het kost voordat een wagen de weg op mag.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat het voor consumenten voortaan helder is welke kosten zij nog moeten maken om een auto rijklaar te maken. De autobranche moet daarover duidelijker informatie geven in advertenties, zodat een koper niet nog honderden euro’s moet betalen bovenop de adviesprijs. Doen importeurs en dealers dat niet, dan kunnen ze vanaf 1 november een boete opgelegd krijgen van de waakhond.

Volgens de wet moeten voorzienbare en onvermijdelijke kosten, zoals die voor transport van fabriek naar een dealer, een kentekenplaat en een poetsbeurt van de carrosserie, in de prijs zijn opgenomen. Veel dealers tellen die er pas op het eind bij op, waardoor de verkoopprijs hoger uitvalt dan in advertenties wordt vermeld en komen veel consumenten bij het afrekenen nog voor een verrassing te staan.

„Vergelijk het met het kopen van een vliegticket waarbij je vroeger aan het eind van de boeking nog luchthavenbelastingen kreeg voorgeschoteld”, zegt een woordvoerder van de ACM. „Dat is nu ook verleden tijd.”

Boete opleggen

De ACM wil dat vanaf 1 november de advertentieprijs van een auto – zowel nieuw als tweedehands – gelijkstaat aan de aankoopprijs. Welke kosten daarvan onderdeel uit mogen maken, wil de ACM niet vastleggen, zolang voor de consument maar duidelijk is hoe hoog deze zijn. „De hoofdregel is dat het gaat om kosten die nodig zijn voordat een consument de weg op kan”, zegt de voorlichter.

Ook de boete kan per geval verschillen, aldus de ACM „Je kunt denken aan het opleggen van een dwangsom of een waarschuwing: ga je hiermee door dan krijg je een boete die kan oplopen tot duizenden euro’s per dag.”

De ACM strijdt al enige tijd met de autobranche over het vervullen van de wettelijke verplichting om duidelijk te zijn over de verkoopprijs, zodat consumenten deze onderling kunnen vergelijken. „We hebben gezien dat deze wettelijke verplichtingen structureel niet nageleefd worden en de branche heeft al meerdere kansen gehad dit probleem zelf op te lossen”, aldus de woordvoerder.

Volgens de RAI Vereniging, waarbinnen de importeurs verenigd zijn, is het momenteel voor autokopers wel „transparant en duidelijk” met welke kosten rekening moet worden gehouden. „ACM is tot een andere conclusie gekomen. Natuurlijk gaan de importeurs met die conclusie aan de slag.”

De Consumentenbond spreekt van een overwinning voor consumenten.

    • Leonie van Nierop