ACM: rijklaarkosten auto moeten duidelijk zijn

De waakhond wil dat de branche voor aankoop aan consumenten duidelijk maakt wat het kost voordat een wagen de weg op mag.

Een consument bekijkt enkele showroommodellen bij Pon Leusden. Foto Marcel Antonisse/ANP

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat het voor consumenten voortaan helder is welke kosten zij nog moeten maken om een auto rijklaar te maken. De autobranche moet daarover duidelijker communiceren in advertenties, zodat een koper niet nog honderden euro’s extra moet betalen bovenop de adviesprijs. Doen importeurs en dealers dat niet, dan kunnen ze vanaf 1 november een boete opgelegd krijgen van de waakhond.

Volgens de wet moeten voorzienbare en onvermijdelijke kosten, zoals die voor transport van fabriek naar een dealer, een kentekenplaat en een poetsbeurt van de carrosserie, in de prijs zijn opgenomen. Veel dealers tellen die er pas op het eind bij op, waardoor de verkoopprijs hoger uitvalt dan in advertenties vermeld wordt.

Nu gebeurt dat nog niet, waardoor veel consumenten bij het afrekenen voor een verrassing komen te staan. “Vergelijk het met het kopen van een vliegticket waarbij je vroeger aan het eind van de boeking nog luchthavenbelastingen kreeg voorgeschoteld”, zegt een woordvoerder van de ACM. “Dat is nu ook verleden tijd.”

Boete opleggen

De ACM wil dat vanaf 1 november de advertentieprijs van een auto - zowel nieuw als tweedehands - gelijk staat aan de aankoopprijs. Welke kosten daarvan onderdeel uit mogen maken, wilde de waakhond niet oordelen, zolang voor de consument maar duidelijk is hoe hoog deze zijn. “De hoofdregel is dat het gaat om kosten die nodig zijn voordat een consument de weg op kan”, zegt de voorlichter. Ook de boete kan per geval verschillen:

“Je kunt denken aan het opleggen van een dwangsom of een waarschuwing: ga je hiermee door dan krijg je een boete die kan oplopen tot duizenden euro’s per dag.”

De ACM strijdt al enige tijd met de autobranche over het vervullen van de wettelijke verplichting om duidelijk te zijn over de verkoopprijs, zodat consumenten deze onderling kunnen vergelijken. “We hebben gezien dat deze wettelijke verplichtingen structureel niet nageleefd worden en de branche al meerdere kansen heeft gehad zelf dit probleem op te lossen”, aldus de woordvoerder. “Even leek de autobranche in beweging te komen, maar het heeft die beweging niet doorgezet, vandaar dat we in actie komen.”