Utrecht breidt parkeerwijzers voor fietsers uit

Vorig jaar had Utrecht een wereldprimeur met het systeem dat aangeeft in welke stallingen nog plek is.

Gemeente Utrecht

De gemeente Utrecht breidt parkeerwijzers voor fietsers uit, die P-routes worden genoemd. Utrecht voerde afgelopen jaar als eerste stad ter wereld het systeem in dat aangeeft aan hoeveel plaatsen er nog vrij zijn in openbare fietsenstallingen - zoals bij parkeergarages voor auto’s. Nu zijn er 21 informatieborden die aangeven hoeveel plekken er vrij zijn in zes fietsenstallingen in de Utrechtse binnenstad. In 2017 worden dat 26 informatieborden die de weg wijzen naar alle elf gemeentelijke fietsenstallingen in de binnenstad.

“Utrecht wereldfietsstad”

Eefje Nienhuis, communicatieadviseur van de gemeente, zegt: “Utrecht is de snelstgroeiende stad van Nederland. Het wordt steeds drukker en de fiets is een schoon vervoersmiddel dat weinig ruimte inneemt.” Onder het motto “Utrecht wereldfietsstad” neemt de gemeente maatregelen om het fietsen te promoten, zoals het aanbieden van fietsenstallingen waar mensen hun fiets 24 uur gratis en bewaakt mogen stallen en het constant verbeteren en uitbreiden van fietspaden. En het invoeren van de P-route dus.

Vorig jaar had Utrecht een wereldprimeur met het systeem dat fietsers de weg wijst naar fietsenstallingen waar plek is. Momenteel is er één fietsenstalling die ook binnen wijst in welke rij er plaats is, maar ook dat wordt uitgebreid. Alleen fietsenstallingen in de binnenstad worden aangesloten op het systeem - de stallingen daarbuiten zijn niet openbaar.

Om aan te geven hoeveel vrije plekken er zijn, maakt de gemeente gebruik van een systeem dat met optische sensoren registreert of er fietsen staan. Een sensor detecteert iedere minuut veertig tot zestig fietsplekken tegelijkertijd. Het informatiesysteem houdt niet bij of een fiets te lang gestald is. Om privacyredenen registreert het systeem alleen óf een plek bezet is, en dus niet hoelang een fiets er al staat. Daarom zegt de gemeente nog wel handhavers nodig te hebben. Die kunnen ook “gevaarlijk gestalde” fietsen verwijderen.

Bekijk hier hoe het informatiesysteem werkt

Effect moeilijk meetbaar

Hoewel het moeilijk te meten is of mensen daadwerkelijk de P-route volgen, is de gemeente Utrecht enthousiast over het systeem. Wel is bekend dat de meeste Utrechters de P-routes kennen. Nienhuis:

“Als je mensen op de fiets wilt krijgen, en wilt dat ze hun fiets op de daarvoor aangewezen plekken stallen, moet je het zo aantrekkelijk mogelijk voor ze maken. Door dit systeem weten mensen waar plek is.”

Ook in andere steden?

Willen andere steden niet ook zo’n P-route? Nienhuis zegt dat gemeentes, “tot aan Denemarken”, met veel interesse kijken naar het fietsbeleid van Utrecht. “Maar of ze het P-routesysteem ook daadwerkelijk willen gebruiken, dat weet ik niet.”

Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam geeft aan niet bekend te zijn met deze specifieke methode, maar zegt dat er in Amsterdam wel een soortgelijke ontwikkeling plaatsvindt. De fietsenstalling bij Paradiso is sinds dit jaar ook voorzien van detectiesensoren en verwijsborden en bij Station Zuid komt vanaf 2018 een grote fietsenstalling met digitale verwijsborden. Het verschil met Utrecht is dat de verwijsborden in Amsterdam niet langs de fietsroute staan, maar bij en in de parkeerplek zelf aangeven hoeveel en waar er nog plaats is. De gemeente kijkt wel naar de mogelijkheden fietsers te wijzen in welke stalling plek is.