Randstad koopt dinosaurus die internetzeepbel overleefde

Vacatures

Met de overname van Monster lijft Randstad zijn eerste vacaturesite in. Om technische kennis te kopen en concurrerend te blijven.

Topman van Randstad, Jacques van den Broek. Foto Robin Utrecht

Bereidt Randstad zich voor op een slag om de arbeidsmarkt tegen internetgiganten als LinkedIn en Google? Het is een van de speculaties nu het op een na grootste uitzendconcern ter wereld een van de grootste vacaturesites wil overnemen: het Amerikaanse Monster Worldwide, in Nederland bekend van Monsterboard.nl

Voor ongeveer 429 miljoen dollar (387 miljoen euro) in contanten moet Randstad eigenaar worden van het beursgenoteerde Monster, maakten beide bedrijven dinsdag bekend. Amerikaanse en Europese toezichthouders moeten nog wel toestemming geven.

In een persbericht noemt topman Jacques van den Broek de „digitale, sociale en mobiele oplossingen” van Monster een „natuurlijke aanvulling” op het uitzendconcern in Diemen uit 1960. Randstad wil verder nog geen commentaar geven op de beoogde overname.

Randstad (19,2 miljard euro omzet en 29.750 werknemers vorig jaar) is bezig met een reeks overnames. De afgelopen jaren lijfde het grote, traditionele uitzendbureaus in, zoals het Nederlandse Vedior (2008), het Japanse Fujistaff (2010) en de Amerikaanse SFN Group (2011). Meer recentelijk kwamen daar het Zweedse Proffice, het Franse Ausy en het Japanse Careo bij, plus digitale bedrijven als de Duitse freelancersmarktplaats Twago en het Amerikaanse RiseSmart, gespecialiseerd in technologie voor loopbaanbegeleiding.

Glans van beginjaren is eraf

Met Monster koopt Randstad een dinosaurus die de internetzeepbel van voor de millenniumwisseling overleefde. Het bedrijf is in 1994 opgericht en is tegenwoordig actief in veertig landen. Naast onlinevacatures heeft Monster zijn personeelsdiensten uitgebreid naar bijvoorbeeld carrièremanagement en talentontwikkeling.

In Nederland is Monster sinds 1998 online als Monsterboard.nl – naar verluidt omdat het Zuid-Hollandse dorp Monster recht had op een gelijknamige url. Met ongeveer 15.000 vacatures is Monsterboard in Nederland de achtste vacaturesite, volgens een ranglijst van Jobfeed.

De glans van de beginjaren is Monster kwijt. De koers piekte ooit op 142 dollar, nu koopt Randstad het concern voor 3,40 dollar per aandeel. Monster maakte vorig jaar bijna 667 miljoen dollar omzet en 78 miljoen dollar winst – na een verlies van 284 miljoen dollar in 2014. In het afgelopen kwartaal leed Monster 124 miljoen dollar verlies, volgens cijfers die dinsdag werden gepubliceerd.

Monster is volgens een woordoverder wel de eerste vacaturesite die Randstad inlijft. De overname past in de strategie om concurrerend te blijven met een breder pakket aan personeelsdiensten. Ook haalt Randstad nieuwe technologische kennis binnen. Zo staat Monster bekend om zijn ‘6Sense’-zoektechnologie om werkgevers en kandidaten online te koppelen en ‘Talentbin’, een onlinezoekmachine voor het vinden van „onvindbaar IT-talent”.

Alle klassieke uitzendbureaus moeten een antwoord vinden op de snelle technologische veranderingen, zegt marketingmanager Ton Sluiter van concurrent USG People. „Vroeger gingen mensen naar het uitzendbureau. Nu komt 90 tot 95 procent van de kandidaten via internet binnen. Big data gaan ook een steeds grotere rol spelen om mensen en vacatures te matchen.”

In de uitzendwereld gaat het gerucht dat Google zijn eigen vacaturesite begint. „Is Google planning GoogleJobs?” blogde de Amerikaanse mediagroep AIM onlangs. „Iedereen in de uitzendsector is bang dat er een Uber voor de arbeidsmarkt opstaat”, zegt Jakub Zavrel van Textkernel, leverancier van wervingstechnologie. „Een nieuwe partij die werving en selectie via digitale weg heel efficiënt en heel goedkoop maakt. Dat zou de makelaarsfunctie van traditionele uitzenders onder druk zetten. Zo’n soort Uber is er nog niet, maar we zitten wel op een kantelpunt.”