Crowdfunding voor horrorfilm met computer als co-auteur

Kunstmatige intelligentie

Via crowdfunding wordt geld ingezameld voor de eerste film met een computer als co-auteur.

Een gegarandeerde hit aan de bioscoopkassa’s, dat is wat de makers van de film Impossible Things willen. Hoe? Door het script gedeeltelijk te laten schrijven door software die succesvolle elementen in 2.000 filmscripts heeft bestudeerd en met die kennis scenaristen aanstuurt. Via crowdfundingwebsite Kickstarter proberen ze geld in te zamelen voor de eerste film „met een computer als co-auteur”. Producent is het data- analysebedrijf Greenlight, opgericht door wiskundige Jack Zhang. Greenlight laat op zijn website weten dat de computer als succesformule een horrorfilm voorstelde waarin geesten en een sterke familieband een rol spelen. Omdat Impossible Things vrouwen onder de 25 moet bereiken, gaf de computer aan dat de trailer een pianoscène en een bad moest bevatten.

Classificatiemodel

Menselijke scenarioschrijvers gingen aan de slag met de suggesties. Een script volledig door een computer in elkaar laten knutselen, is geen goed idee. Bewijs: de korte sciencefictionfilm Sunspring. Dat verhaal heeft wat weg van een absurd toneelstuk met personages die op een willekeurig moment een oogbal uitspuwen.

Zhangs software evalueerde niet alleen de plotwendingen die de scenaristen voorstelden, maar gaf ook tips over actrices en acteurs die de film aantrekkelijker maken. „Wat Greenlight eigenlijk doet is classificeren. Door veel eigenschappen van films in kaart te brengen, creëer je een model dat de kans op succesvolle films kan voorspellen op basis van deze eigenschappen”, vertelt Bert Bredeweg, onderzoeker op het gebied van kunstmatige intelligentie bij de UvA. „Vervolgens vul je met behulp van dit classificatiemodel variabelen zo optimaal mogelijk in.” Waterdicht is het niet, maar de kans op een hit wordt groter.

De AI-aanpak

Het gebruik van toegepaste statistiek en machine learning om risico’s uit te sluiten, zal volgens Bredeweg in de toekomst vaker in creatieve sectoren zoals de filmindustrie worden gebruikt. Veranderingen in Hollywood – zoals meer diversiteit – zal het niet stimuleren. Bredeweg: „Als een norm gangbaar en succesvol is, zal die niet snel onderuitgehaald worden.”

Greenlight heeft financiële motieven. „Meer dan 85 procent van de films vandaag de dag maakt geen winst aan de bioscoopkassa’s”, laat Zhang weten „Door een mismatch met de smaak van het publiek.” De AI-aanpak is volgens Bredeweg om andere redenen interessant: „ Dit kan een aanvulling zijn op het werk van filmwetenschappers: onder meer onderzoek doen naar wat iets tot een goede film maakt.”