Verkoop super-sportauto’s boven niveau voor crisis

Luxe

Het economisch herstel is ook te zien op de Nederlandse wegen. De verkoop van supersnelle Porsches, BMW’s en Ferrari’s blijft stijgen.

De verkoop van luxe sportauto’s in Nederland is weer aangetrokken tot boven het niveau van voor de economische crisis. In de eerste helft van dit jaar is de verkoop met bijna 30 procent gestegen tot 432 nieuwe sportauto’s in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit halfjaarcijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie die vrijdag zijn gepubliceerd.

De verkoop van ‘super-sportauto’s’ met veel vermogen en hoge aanschafprijzen is tijdens de crisis meer dan gehalveerd. In 2007 werden nog 618 van dit soort bolides verkocht, op het dieptepunt in 2011 slechts 286 raceauto’s. Het aantrekken van de markt komt waarschijnlijk door het economisch herstel, volgens VWE.

De Porsche 911, te koop vanaf 115.100 euro, blijft met afstand de populairste luxe sportwagen in Nederland. In de eerste helft van dit jaar steeg de verkoop van dit type met 60 procent tot 307 stuks in vergelijking met dezelfde periode in 2015.

De Porsche 911 is sinds 2007 elk jaar de best verkochte sportauto geweest in Nederland, zegt VWE. De basisprijs van de Porsche 911 ligt lager dan die van de concurrenten in de top-3: de elektrische BMW i8 (vanaf 138.000 euro) en de nieuwe Ferrari 488 (vanaf 253.000 euro).

De hybride BMW i8 met opstaande ‘vleugeldeuren’ is nog steeds de op een na populairste sportauto, maar de verkoop zakte in de eerste helft van dit jaar met 60 procent tot 26 stuks. Met 7 procent bijtelling was de BMW in 2014 en 2015 „zakelijk relatief goedkoop te rijden” volgens VWE, maar door nieuwe regelgeving is de bijtelling dit jaar 15 procent.

Andere modellen in de top-10 van super-sportwagens zijn onder meer de Mercedes-Benz AMG GT, de Bentley Continental en de Audi R8.