Klantenbestand Ziggo blijft verder krimpen

Moederbedrijf Liberty Global heeft afgelopen kwartaal juist flink meer nieuwe abonnementen afgesloten.

Remko de Waal/ANP

Kabelbedrijf Ziggo verliest nog steeds abonnees. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf. In het tweede kwartaal nam het aantal abonnementen af met 28.000 ten opzichte van een kwartaal eerder. Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo, heeft afgelopen kwartaal juist flink meer nieuwe abonnementen afgesloten. In totaal ging het om 277.000 stuks, ongeveer twee keer zoveel als er in dezelfde periode vorig jaar.

Hoewel Ziggo nog steeds klanten verliest, gaat het wel beter dan in het eerste kwartaal. De kabelaar verloor toen 40.000 abonnementen. Het gaat iets beter doordat er minder mensen overstappen naar concurrenten en deels door de verkoop van nieuwe producten, aldus Ziggo. Onder meer Horizon TV groeide stevig met 91.000 nieuwe abonnees, naar een totaal van 898.000 abonnees.

Max Verstappen

Ook de populariteit Ziggo Sport draagt positief bij, stelt Ziggo, die blijft stijgen. De Formule 1 trekt meer dan 1 miljoen kijkers naar de zender, mede door het succes van Max Verstappen.

De Nederlandse omzet daalde met 3 procent. Moeder Liberty Global meldt dat abonnementen ook minder opbrachten, ondanks hogere inkomsten voor mobiel. Het internationale kabelbedrijf verwacht dat hier verbetering in komt, door de prijsverhoging dat het doorvoerde per 1 juli.

De omzet van het internationaal actieve concern groeide met ruim 5 procent vergeleken met een kwartaal eerder naar een kleine 4,5 miljard dollar (ruim 4 miljard euro). Liberty Global rapporteerde verder een nettowinst van ruim 101 miljoen dollar. Een jaar geleden werd nog een verlies van bijna 465 miljoen dollar in de boeken gezet.

Fusie Ziggo Vodafone

Ziggo gaat binnenkort fuseren met Vodafone Nederland. De Europese Commissie liet woensdag weten geen bezwaren in de samensmelting te zien, op voorwaarde dat Vodafone zijn afdeling voor vaste telefoonlijnen, internet en tv-diensten afstoot. Dat had het bedrijf zelf al aangeboden. Nu Vodafone zijn telecompoot voor vaste lijnen verkoopt “kunnen de Nederlandse consumenten concurrerende prijzen en een goede keuze behouden”, aldus EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging).

Vodafone en Ziggo-moederbedrijf Liberty Global, beide in Londen gevestigd, kondigden in februari aan hun Nederlandse activiteiten te willen samenvoegen. De samenwerking levert volgens de bedrijven 3,5 miljard euro aan besparingen op. De Europese Commissie gaf Liberty Global en Vodafone eerder deze week toestemming om hun Nederlandse activiteiten samen te voegen, waardoor een flinke concurrent van KPN ontstaat.