Is Chinese ‘Grote Bus’ te mooi om waar te zijn?

Technologie

In China is een 22 meter lange, vijf meter hoge superbus gepresenteerd. Op de aanvankelijke lof volgde scepsis.

De Chinese superbus tijdens een testrit in de kustplaats Qinhuangdao. Foto AP/Luo Xiaoguang
SHANGHAI

De „vliegende bus”, heet de kolossale, elektrische bus die al rijdend het andere verkeer lijkt op te slokken. En hij is internationaal opgemerkt; in alle metropolen in Azië met een verkeersprobleem is met grote belangstelling gereageerd op de deze week gedemonstreerde vinding van het Chinese bedrijf TEB in zuidelijk Shenzhen. Van Jakarta tot Mumbai, overal vandaan krijgt ontwerper-ingenieur Song Yongzhou verzoeken om meer informatie over de ‘Grote Bus’.

Het idee van een grote, hoge, ogenschijnlijk vlak over het verkeer zwevende elektrische bus met ruimte voor 300 passagiers is op zich simpel, bleek dinsdag tijdens een proef met een demonstratiemodel in de kustplaats Qinhuangdao, beter bekend als beginpunt van de Grote Muur. Tv-beelden van de test met het langzaam voortglijdende, vijf meter hoge gevaarte ontlokten veel lovende reacties. De Chinese partijkrant, het Volksdagblad, prees de vinding als bewijs van China’s innovatieve vermogen op het gebied van groene technologie. Nooit meer hoeven stadsbussen in de steeds langere files in de steden te staan – een droom van iedere reiziger.

Maar een paar dagen na de korte demonstratie is in China toch de twijfel toegeslagen, vooral in de Chinese media. De sceptici spreken over „een oplossing van een probleem dat het probleem alleen maar vergroot”. De beschuldiging van technische en financiële internetfraude is al geuit. Het zou het bedrijf TEB en ontwerper Song er alleen maar om te doen zijn om via crowdfunding geld uit de zakken van argeloze internetinvesteerders te kloppen.

„Een technologische fantasie, alleen maar geschikt voor een van de vele honderden nieuwe pretparken in China”, schamperde de Global Times, de tabloidkrant van de Communistische Partij van China.

Aan de telefoon spreekt Song dat met grote stelligheid tegen. „Ik ben al zes jaar bezig met dit project en iedereen die de ‘Grote Bus’ in mei heeft gezien op de technologie-expo van Beijing weet dat het om een hele serieuze uitvinding gaat”, aldus Song die zich „ingenieur” noemt maar geen graad heeft en beter omschreven kan worden als een uitvinder.

Hij zegt ook geen technologische doorbraken te claimen op het gebied van besturing en elektriciteit, maar wel de bedenker te zijn van het ontwerp, waarin bestaande technieken worden „geoptimaliseerd”.

Bezwijkt asfalt onder het gewicht?

Hij vertelt dat zijn project financieel gesteund wordt door de provincie Hebei en de stad Beijing, een van de wereldsteden met de grootste verkeersproblemen. Een prototype is in aanbouw en de eerste proef in het echte, chaotische Chinese verkeer is gepland voor begin 2017.

Duidelijk is dat er nog tal van problemen zijn. Om te beginnen rijdt de bus (22 meter lang, 7,80 meter breed, 4,80 meter hoog, 100 ton zwaar) over een speciale baan die op bestaande wegen aangelegd moet worden. Het andere verkeer waar de bus overheen zoeft mag niet, zoals in China heel gebruikelijk is, plotseling van baan veranderen. En het is de vraag hoe de ‘Grote Bus’ zich gedraagt op een hellende weg. Überhaupt is het de vraag of het Chinese asfalt, of de bruggen in Beijing en Shanghai niet zullen verkruimelen onder het gewicht.

De golf aan bezwaren na de aanvankelijk enthousiaste publiciteit kan „ingenieur” Song niet ontmoedigen. „We hebben nu al aangetoond dat het een technisch haalbaar project is en binnen een jaar gaan we de eerste grote proef op de weg doen”, zegt hij. „Ik ben al zo lang bezig en ik beschik over groot doorzettingsvermogen.”

Song verwacht ook dat in de loop van volgend jaar ergens in China een langer durende proef met de Grote Bus zal worden gedaan. Dat roept associaties op met de Shanghai Maglev-trein, de Duitse magnetische zweeftrein. Plan van de autoriteiten en het Duitse Siemens was deze supersnelle, zwevende trein door heel China te laten rijden. Het is bij een traject van nog geen 9 kilometer gebleven.