Facebook veranderde de regels. I’m shocked!

Sociale media

Facebook heeft een nieuw algoritme ontwikkeld om ‘clickbait’ te weren: artikelen die als digitaal lokaas fungeren.

Dit artikel is straks niet langer welkom op Facebook – althans niet met deze kop. Het bedrijf meldde gisteren dat het een algoritme heeft ontwikkeld om artikelen met zogeheten clickbaitkoppen te weren van het sociale netwerk.

Clickbait, ‘digitaal lokaas’, verwijst naar koppen die lezers moeten verleiden erop te klikken. Denk aan koppen als: „Hij deed knoflook in zijn schoen voor hij ging slapen en je gelooft nooit wat er toen gebeurde…” Of: „De hond blafte naar de postbode en zijn reactie was onbetaalbaar.” Sites als Buzzfeed en Upworthy zijn er groot mee geworden.

Volgens Facebook zien gebruikers het liefst „authentieke artikelen” op hun tijdlijn. „Daarom willen we weten welke artikelen de lezers beschouwen als oprecht, zodat we die meer kunnen laten zien. We willen ook weten welk soort verhalen mensen beschouwen als misleidend of spam, zodat die minder zichtbaar worden.”

In 2014 deed Facebook ook een poging clickbait aan banden te leggen. Toen werd het algoritme aangepast om artikelen te weren die lezers wel aanklikten, maar vrijwel direct weer sloten. Blijkbaar waren ze toch niet interessant. Ook keek Facebook naar de verhouding tussen clicks en likes. Artikelen die vaak werden aangeklikt maar weinig likes hadden, werden als clickbait aangemerkt.

Het nieuwe algoritme werkt geraffineerder. Facebook-medewerkers hebben handmatig tienduizenden artikelen gecategoriseerd op het clickbaitgehalte. Daarbij werd gelet op twee zaken: of de kop informatie achterhoudt die nodig is om te begrijpen waar het artikel over gaat, en of de kop de inhoud van het artikel overdrijft, waardoor te grote verwachtingen worden gewekt.

Deze informatie is gebruikt voor een algoritme dat veelgebruikte formuleringen in clickbaitkoppen herkent. Websites en Facebook-pagina’s die veel van dit soort artikelen plaatsen, krijgen een minder prominente plaats in de tijdlijn. Volgens Facebook hoeven niet alle mediabedrijven te vrezen voor het nieuwe algoritme. Alleen websites die sterk leunen op clickbaitkoppen, zullen eronder lijden, belooft Facebook.

Toch hebben media reden om nerveus te zijn. Facebook is met zijn 1,13 miljard dagelijks actieve gebruikers een geliefde plek om artikelen onder de aandacht te brengen. Voor veel mensen is Facebook een belangrijke bron voor nieuws. Of hun mediagebruik verandert door het nieuwe algoritme, valt nog te bezien.