De wietplant toont de trip waarin je belandt

Licht versus duisternis deze week: pianiste Benelli Mosell voert je op haar album Light al tongklakkend mee door de wereld van moderne muziek, terwijl hiphopduo Hype Williams juist de dark side opzoekt.

Gelegenheidsduo Hype Williams verraste afgelopen week met een guerrilla-release, hun eerste album sinds Black is Beautiful (2012). Afgelopen jaar waren Dean Blunt en Inga Copeland vooral druk met eigen projecten. Nu geven de cynische r&b-bewerkers en bass-producers weer een inkijkje in hun gedeelde grimmige universum. De tien tracks rollen voort op grime- en hiphopbeats, met overstuurde bassen die het gruis uit je speakers pletten. De wietplant op de voorkant verbeeldt de donkere trip waar je als luisteraar in belandt. Op zijn best beklemmen de dissonante deuntjes, zoals op het staccato ‘Deal breaker’ en het galmende ‘Scary’. ‘Brewing’ lijkt een wiegenliedje in mineur dat de komst van een moordclown in een horrorfilm aankondigt. Soms wordt dreigend lelijk: de schelle panfluit op ‘Watch’, ‘X-500’ en ‘Revelations’ doet simpelweg pijn.