‘Wat een erkenning, we zijn er wat beduusd van’

Reacties van De Staat, Doek en Jazz Orchestra.

Foto Andreas Terlaak

Aangevraagd: 282.500 euro. Toegekend: 236.200 euro.
De Nijmeegse rockband De Staat voelt zich als nieuwkomer in de lijst ‘overvallen’ door het positieve resultaat. De band met zanger Torre Florim krijgt een meerjarensubsidie van 236.200 euro voor onder meer een reprisetournee (met onder meer een show in de Heineken Music Hall), tal van zogeheten ‘circle shows’ (waarbij het publiek in een cirkel om de band staat), het opnemen van nieuwe muziek en een vervolg van het project met Roos Rebergen, De Derde Speeldoos. “Wat een erkenning, we zijn er wat beduusd van”, laat het management weten. “Er staan zo weinig popbands in de lijst. Onze aanvraag is in volledige overtuiging geschreven, maar het voelde als een longshot.” Uit de artistieke plannen spreekt volgens de commissie bevlogenheid en een duidelijke artistieke visie voor de toekomst. Bij de afgelopen liveshows, met opvallende visuals en licht, komt “veel zeggingskracht naar voren”. De Staat is geen onbekende bij het fonds; als componist ontving Florim eerder subsidiegeld.

Aangevraagd: 130.200 euro. Toegekend: 100.000 euro.
Stichting Doek, collectief van improviserende musici, is ‘in shock’. De aanvraag voor een ton euro per jaar is niet gehonoreerd. Eerder kreeg de jazzorganisatie een meerjarige subsidie van 130.200 euro. De stichting laat het slechte nieuws even bezinken, maar zal moeten nadenken over haar voortbestaan. Afgezien van de klap voor Doek, zegt medeoprichter en jazzbassist Wilbert de Joode, zelf recentelijk nog winnaar van de prestigieuze Boy Edgarprijs, dat “het hart uit de jazz en de geïmproviseerde muziek is gerukt. Daar zou ik als commissie niet de verantwoordelijkheid voor willen nemen.”

Aangevraagd: 409.100 euro. Toegekend: 0 euro.
Op de positieve adviezen voor Brokken, de jazzstichting van gitariste Corrie van Binsbergen (151.500 euro), en de Instant Composers Pool (164.200 euro ) na, zijn er in de jazz enkel verliezers te betreuren. Jazzmusici als Martin Fondse, Yuri Honing, Paul van Kemenade en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw staan met lege handen voor hun activiteiten. Net als Doek valt het Jazz Orchestra in de wat sneue categorie die wél waardering krijgt van het fonds, maar toch geen geld. Er was ruim vier ton aangevraagd. “We zijn blij dat het FPK onze verfrissende en levendige visie op bigbandmuziek onderkent en waardering heeft voor de innovatieve formats zoals Culture Clash”, reageert artistiek leider Juan Martinez. “Helaas blijkt onze meer generieke en op de jazztraditie gerichte koers minder goed aan te sluiten bij de beleidslijnen van het fonds. Hiermee dreigt Nederland straks, ondanks een rijke jazztraditie, als een van de weinige Europese landen geen internationaal aansprekend jazzensemble te ondersteunen.” Het Jazz Orchestra ontving eerder al wel subsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst.