Superhelden van een oud-militair

Interview regisseur David Ayer Filmstudio Warner Bros gaf regisseur David Ayer creatieve vrijheid en 250 miljoen om een nieuw superheldenspektakel te scheppen.

Als blanke Amerikaan is Jared Leto als ‘The Joker’ in de minderheid in Suicide Squad. ©

Hillary Clinton maakt kans om president te worden, maar in Hollywood moeten vrouwelijke hoofdpersonen nog steeds gered worden door een man. De 48-jarige regisseur David Ayer zucht als we in New York spreken over zijn nieuwe film Suicide Squad en het onderwerp ter sprake komt. Zijn superheldenfilm over schurken die voor de overheid een missie uitvoeren in ruil voor strafvermindering, bevat behalve mannelijke helden, vier sterke vrouwenrollen. Ayer: „Ik heb twee dochters. Voor opgroeiende meiden is het niet makkelijk om hun stem te vinden. Het is belangrijk dat kinderen op hun schermen mensen zien als zijzelf.”

De regisseur ziet er met zijn kaalgeschoren hoofd een beetje vervaarlijk uit, als de oud-militair die hij is. Het past bij de gewelddadige films die op zijn cv staan. Van de Oscar winnende thriller Training Day (2001) waarvoor hij het script schreef, tot en met het goed ontvangen oorlogsdrama Fury (2014), dat hij ook regisseerde.

In 2014 gaf filmstudio Warner Bros Ayer creatieve vrijheid – en een budget van 250 miljoen om het nieuwste ‘super-spektakel’ te scheppen op basis van de karakters in het suicide squad, dat sinds 1959 voorkomt in verhalen van stripuitgeverij DC comics. Ayer rook zijn kans. Hij schreef het scenario én regisseerde het ensemble schurken die gaandeweg helden worden. Bij hem duiken vrouwen op die geen bescherming nodig hebben; met de personages van de actrices Viola Davis, Margot Robbie, Cara Delevingne en Karen Fukuhara valt niet te spotten.

Lees ook onze recensie van Suicide Squad: Is nihilistisch geweld leuk in ‘zomer van angst’?

Diverse superheldenfilms

„Je ziet dit nog steeds niet vaak”, zegt Ayer. „Ik begrijp er niets van. Het is toch allang duidelijk dat vrouwen superhelden kunnen zijn. We hebben vrouwelijke leiders. Wonder Woman is al tijden net zo stoer als mannen.”

Het is niet toevallig dat Ayer die stripfiguur noemt. De Israëlische actrice Gal Gadot zal volgend jaar haar entree maken als Wonder Woman in de gelijknamige Warner Brosfilm. Animatiestudio Marvel kondigde vorige week dan weer aan dat Brie Larson (Room) de hoofdrol van Captain Marvel zal spelen in haar eigen film. Die komt pas in 2019 uit, maar naar verwachting zal de heldin eerder opduiken in andere Marvelfilms.

Naast een meer gelijke rolverdeling tussen de seksen wist Ayer een etnisch-diverse groep acteurs op te stellen met onder meer Will Smith, Viola Davis en Jay Hernandez. Als blanke Amerikaan is Jared Leto (Dallas Buyers Club) als The Joker in de minderheid. Ayer: „In comicbooks zijn sekse en kleur minder belangrijk dan een sterk karakter.”

Zitten fans te wachten op de zoveelste superheldenfilm, ook al is de cast diverser? Ayer noemt de redenen voor zijn superheldenactie-epos basaal: fun, popcorn eten en kassa voor Warner Bros. „Maar dankzij dit soort blockbusters kunnen filmmakers ook goede, diepgaande films maken.”

De elite van Hollywood was voor Ayer geen voor de hand liggende bestemming. Na een moeilijke jeugd kwam hij als tiener terecht in South Central. Nog steeds geen gezellige buurt in Los Angeles; destijds, in de jaren tachtig, was het een levensgevaarlijk getto. Op school kwam Ayer niet ver. Hij meldde zich bij de marine, in de nadagen van de Koude Oorlog diende hij op een atoomonderzeeër. Toen hij na die tijd als klusjesman werkte, kwam Ayer een scenarioschrijver tegen. Die zag iets in de 26-jarige oud-soldaat en gaf hem een boek met tips voor scriptschrijvers. Al gauw had Ayer een scenario af: de politiethriller Training Day.

Morele vragen rond corruptie en geweld komen in al zijn films bovendrijven. Ayer: „Vaak zijn de karakters fout, maar niet in hun hart. Ik vind het idee van verlossing interessant. Zijn de slechtsten onder ons in staat tot het beste?” In Suicide Squad zegt Ayer ‘ja’ op deze vraag. Zeker de „kick-ass meiden” in de film lossen hun beloften in.