De Feyenoordvolger: ‘Laten we blij zijn dat clubs ontevreden zijn’

Interview VI-journalist Martijn Krabbendam kwam op de zwarte lijst van Feyenoord: “Laten we blij zijn dat clubs ontevreden zijn. Anders doen we ons werk niet goed.”

,,Laten we blij zijn dat clubs ontevreden zijn”, zegt Martijn Krabbendam. ,,Als ik bij Feyenoord kom en alleen schouderklopjes krijg, dan doe ik mijn werk niet goed.” Maar een boycot, gaat dat niet wat ver? ,,Joh, voor mij verandert er niet veel. Ik doe gewoon mijn werk. En ik heb nog steeds geen hekel aan die mensen.”

Krabbendam: ,,In de kern is Feyenoord gewoon niet blij met mijn manier van verslaggeving. Ik weet alles van spelers, maar ik schrijf lang niet alles op wat ik weet. De een zet zijn bolide op een invalideparkeerplaats en verscheurt lachend de bon. De ander krijgt de politie thuis op bezoek.” Kijk naar Engeland, zegt Krabbendam. Daar zijn de tabloids een stuk meedogenlozer dan de voetbalpers in Nederland.

,,Spelers krijgen nooit tegenspraak. Ze zijn snel beledigd. Schrijf je drie keer dat iemand slecht speelt, dan wil hij niet meer met je praten. Het gaat om emoties, belangen, geld. Eén bal op de paal of een bal in het doel betekent óf een hele week stress óf iedereen is blij. Dat toeval moet je accepteren. Als club. Je kunt niet alles controleren.”

14 miljoen

Feyenoord verwijt Krabbendam onder meer dat hij een interview met Tonny Vilhena, op de laatste dag van de transferperiode, niet heeft voorgelegd aan Feyenoord. Dat vindt de club ‘in strijd met de mediacode’. Volgens Krabbenham heeft hij het interview wel opgestuurd, maar pas om 22.00 uur ‘s avonds. ,,Dat kon niet anders.”

Nog een ergernis van Feyenoord: Martijn Krabbendam komt regelmatig terug op de mislukte transfer van Jonathan De Guzman naar Machester City. En de miljoenen die de Rotterdammers zouden hebben misgelopen. De Engelse topclub zou volgens Krabbendam 14 miljoen euro voor De Guzman hebben geboden, maar Feyenoord-directeur Eric Gudde blokkeerde volgens de VI-journalist die deal. ,,Dat kostte de club veel geld”, zegt Krabbendam. ,,Feyenoord is daar natuurlijk niet blij mee, maar ik zuig dat verhaal niet uit mijn duim. De kwestie is best wel ingewikkeld, maar ik heb betrouwbare bronnen.”

Na een stage op de redactie van dagblad Trouw kwam Krabbendam in 1997 bij Voetbal International. ,,Een heel andere wereld dan nu”, zegt hij. ,,Internet is nu veel groter. Dat betekent: iedereen is journalist, iedereen kan reageren. Het voetbalnieuws is veel meer uitgesmeerd over allerlei websites.”

Hij merkt het aan zichzelf. ,,Ik kom op tv, op de radio, op internet. Ik ben al lang niet meer de stukjesschrijver van vroeger. Zo word je een eigen merk binnen het merk VI.” Het heeft zijn vak dynamischer gemaakt, maar ook drukker.

Inhoudelijk gaan die tv-optredens trouwens niet diep, zegt hij. ,,Het gaat om soundbites. En die valleen niet altijd goed. Dan zeg ik dat een Feyenoord-speler ‘verschrikkelijk slecht’ heeft gespeeld. Ben ik meteen weer die negatieve lul.”

Redacteuren van VI schoven regelmatig aan bij hun oud-hoofdredacteur Johan Derksen (RTL 7). Sinds de breuk van Derksen met VI komen Krabbendam en zijn collega’s ook niet meer in de uitzending. ,,Nu geven Johan en de anderen alleen nog hun mening. Nieuws hebben ze niet meer. Dat kwam van onze redactie. Ik vind het wel jammer. Het was een mooi podium.”

Feyenoord-watcher

Martijn Krabbendam volgt Feyenoord sinds 2002, de laatste acht jaar is hij de officiële clubwatcher van VI. ,,Ik probeer altijd echt onafhankelijk te zijn. Ik ben geen journalist geworden om vrienden te maken. Maar je moet ze wel hebben om niets te brengen.”

Tijdens het voetbalseizoen is hij vrijwel elke dag bij de club. ,,Dan spreek je mensen. En dan hoor je de verhalen. Je ziet ook aan de gebaren van de mensen, aan wie met wie praat, wie af en toe wegloopt, dat er iets speelt.”

‘Martijn, we hebben er nou één…’, zeiden Feyenoorders in 2008 tegen Krabbendam. Ze doelden op toenmalig hoofdtrainer Gertjan Verbeek. ,,Hij lag niet goed in de groep, begreep ik tijdens een trainingskamp in Turkije. Ze vonden hem bot en star, wilde teveel veranderen. Ik schreef over Verbeek: dat komt nooit meer goed. Woensdag kwam VI uit en donderdag werd Verbeek de wacht aan gezegd.

Eén keer werd Krabbendam echt verrast: bij het vertrek van toenmalig trainer Mario Been in 2011. ,,Feyenoord was op trainingskamp in Ermelo. Ik kreeg een sms-je: ‘Er is wat met Mario’. Ik belde hem. Been aan de lijn. ‘Ja jongen, ze hebben me weggestuurd.”

Naar digitaal

Mario Been weg, Gertjan Verbeek ontslagen, spits Nicolai Jørgensen naar Feyenoord. Dat soort nieuwtjes heeft eigenlijk iedereen. Voetbal International, maar ook NU.nl, Voetbalzone.nl, FCUpdate.nl. VI moet zich juist meer onderscheiden met context en verdieping. Op papier en ook meer digitaal. Maar hoe precies? Het is een dilemma dat niet alleen bij het voetbalweekblad speelt, maar bij veel meer media.

Krabbendam: ,,De enige manier om ons te onderscheiden van andere websites, van andere media, is door beter ons journalistieke werk te doen. Meer achtergronden, context, onderzoek. Langere verhalen met meer diepgang. Maar dat soort journalistiek leent zich eigenlijk meer voor papier.”

Bij VI daalt de papieren oplage al jaren: in 2000 had het weekblad nog een betaalde oplage van circa 190.000. Nu verkoopt VI circa 97.000 exemplaren per week. Om het tij te keren probeert het blad meer digitale activiteiten ontplooien: op VI.nl en in samenwerking met partners zoals KPN. Voor KPN’s video-on-demanddienst maakt VI korte dagelijkse tv-programma’s, onder meer met zijn vaste columnisten Nico Dijkshoorn (bekend van DWDD) en Diana Kuip.

,,Online groeit, maar daar is vooral plek voor snel nieuws”, zegt Krabbendam. ,,Maar op dat terrein is juist enorm veel concurrentie.” Sommige concurrenten tikken regelmatig berichten over van VI.nl. Krabbendam kan daar niet echt mee zitten. ,,Die knip- en plaksites zijn er nu eenmaal. Je kunt het niet veranderen. Maar het zou mijn werk niet zijn.”

Evenmin is hij tegen de media die de clubs zelf maken, zoals Feyenoord TV en Ajax TV. Oneigenlijke concurrenten? ,,Nee, ik stoor me daar niet aan. Sommige dingen zijn gewoon niet tegen te houden. Om de slag te winnen moeten wij als voetbalverslaggevers gewoon creatiever zijn.”

Gebeurt dat nog wel genoeg? Of is de voetbaljournalist lui geworden? Hij mocht per slot van rekening gratis naar de mooiste wedstrijden, krijgt de informatie aangeleverd op een presenteerblaadje van de persafdeling. ,,Alles ging altijd redelijk automatisch. Met de toegenomen concurrentie en de beperkingen die je soms tegenkomt moeten we wat meer zoeken naar andere wegen. Journalisten moeten gewoon beter hun werk doen. Ja, misschien is ons het de afgelopen jaren wel te gemakkelijk gemaakt.”