Directeur Nederlands Theater Festival: ‘Je weet dat er een slachting komt’

Reacties van Via Berlin, Nederlands Theater Festival en Urland.

Voorstelling Borgen, geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival 2016 Foto Kees van de Veen

Via Berlin

Dagmar Slagmolen, artistiek leider van (klassiek) muziektheatergezelschap Via Berlin: ontsproten aan Orkater, inmiddels zelfstandig.
Aangevraagd: 215.000 euro. Toegekend: 215.000 euro.
“We hebben niet geslapen vannacht, zo spannend was het. Nu gaat de champagne open, we zijn ongelooflijk blij. Maar dat Orkater onderuit is gehaald vind ik wereldschokkend. Orkater is niet zomaar een gezelschap, maar een instituut en een enorm warm thuis voor jonge makers. Zij voelen als geen ander aan hoe je de ideale omstandigheden voor jonge makers creëert om te bloeien. Precies genoeg warme behulpzaamheid en precies genoeg afstand. Alle makers hebben de sleutel, je kunt altijd langskomen, altijd elkaars werk bevragen. Wij weten in Nederland helemaal niet meer hoe je met de rijkdom van ouderen en ouder worden om moet gaan. Als dit echt het einde van Orkater betekent, dan gaat er onvoorstelbaar veel kennis verloren.”

Nederlands Theater Festival

Jeffrey Meulman, directeur Nederlands Theater Festival: Amsterdams festival in september waar de hoogtepunten van het afgelopen theaterseizoen feestelijk gepresenteerd worden.
Aangevraagd: 250.000 euro. Toegekend: 0 euro.
“Ik schrok me te pletter van het verlies van Orkater, echt onvoorstelbaar. Al had ik deze uitslag voor het Theater Festival 100 procent verwacht. Met 54 aanvragen en slechts geld voor 12 festivals weet je dat er een slachting komt. Wij hebben de pech dat we een Amsterdams festival zijn, waardoor we voor spreiding heel laag scoren. Deze uitslag heeft daarom ook niks met kwaliteit te maken. Als je de namen Orkater, festival Noorderslag en het Theater Festival ineens ziet vallen, aanvragers waarvan de artistieke kwaliteit evident is, dan geeft dat het failliet van het systeem aan. Deze keuzes zijn ingegeven door een structureel gebrek aan geld. Er moet gewoon 10 miljoen per jaar voor cultuur bij. En dat is niks op het totaal van rijksuitgaven; dat is nog geen bocht in een straatweg.”

Urland

Thomas Dudkiewicz, theatermaker bij Urland: Rotterdams performancecollectief, nieuwkomer.
Aangevraagd: 140.000 euro. Toegekend: 0 euro.
“Superjammer natuurlijk. We zijn op weg om een zelfstandig gezelschap te worden, onder de vleugels van productiehuis Rotterdam vandaan. Gelukkig ziet de commissie veel potentie in Urland, daar zijn we blij mee. We hebben alleen nog geen stevige zakelijke structuur kunnen ontwikkelen, dus daar verloren we veel punten. Maar we dachten: fuck it, we proberen het gewoon! Gelukkig krijgen we nog wel subsidie van de gemeente Rotterdam.”