De webjournalist: ‘Van het etiket knip-en-plak-site komen we niet af’

Interview Met zijn website Voetbalzone is Daniel Cabot Kerkdijk de nieuwkomer die de verhoudingen in de sportpers verstoort. “Wij zijn een gewoon medium geworden. Alleen bij PSV mogen we niet interviewen.”

Daniel Cabot Kerkdijk van Voetbalzone: midden, eerste links.

Hij is de luis in de pels van de Nederlandse voetbalpers. Voetbalzone.nl van hoofdredacteur Daniel Cabot Kerkdijk is de grootste website met voetbalnieuws van Nederland. Cabot Kerkdijk ontvangt zijn bezoek in het kantoor van Perform bij het Amstelstation in Amsterdam. Hier geen zestienjarige voetbalsupporters die de VI overtikken op een zolderkamer, zoals het cliché is over voetbalfansites, maar een redactie van acht professionele journalisten, inclusief Cabot Kerkdijk, in een clean en modern kantoor.

Knip- en plaksites worden ze genoemd. Websites die zonder of met slechts summiere bronvermelding voetbalnieuws overnemen van andere media. Ze knippen en plakken de teksten van De Telegraaf, AD of Voetbal International en scoren met ‘gestolen’ kopij enorme bereikcijfers. Voetbaljournalisten van de traditionele media klagen er al jaren over. Sites als Voetbalzone.nl, FC Update en SoccerNews pronken met onze veren, roepen ze. En met advertenties verdienen die sites goed geld over hun ruggen.

Overtikken

“De Telegraaf, Voetbal International en het AD zeggen altijd dat alle voetbalsites hun content klakkeloos kopiëren. Wij doen dat steeds minder. Wij publiceren zeventig berichten per dag; gemiddeld 6 tot 7 procent is afkomstig van die drie media.” Cabot Kerkdijk zegt dat hij veel Twitter-accounts volgt. “Dé manier om achter nieuws te komen.” De hoofdredacteur heeft een voorkeur voor transferberichten; live voetbal vindt hij saai.

Ja, zegt Cabot Kerkdijk, er zijn websites die op woensdag, als de nieuwe Voetbal International verschijnt, direct tientallen berichten overtikken. “Dat vinden de traditionele media niet leuk. Dus wat doen ze: Voetbalzone bekritiseren, omdat wij de grootste zijn. Het maakt mij niet uit hoe anderen over Voetbalzone denken. Kijk naar de cijfers.” Niet alle media staan overigens negatief tegenover Voetbalzone, zegt de hoofdredacteur. “Regionale kranten en omroepen daarentegen mailen ons links naar artikelen. Zij hopen dat ze worden genoemd op Voetbalzone.”

Als je een paar regels of alinea’s overtikt uit een interview, trekt je toch het verhaal uit zijn verband? “Wij zijn er niet op uit om iemand zwart te maken.” Een negatief effect van het ‘strippen’ van interviews moet hij wel erkennen: “Spelers worden meer terughoudend in uitlatingen. Zij zijn bang dat hun uitspraken uit hun verband worden gehaald.”

Straatracen

Volgens Cabot Kerkdijk is zijn website een van de belangrijkste informatiebronnen voor jonge voetballers. “Wij weten wat en hoe onze bezoekers hun voetbalnieuws willen lezen. We kijken altijd door de ogen van de bezoeker. In ons computersysteem kunnen wij ook tot in detail zien waarin bezoekers zijn geïnteresseerd.”

Ruzie met jonge spelers komt ook wel eens voor. “Als Eljero Elia [Feyenoord] gaat straatracen in Duitsland, zetten we dat op de site. Of een foto van zijn op een openbare plek geparkeerde auto. Elia belt dan kwaad op: ‘Waarom plaatsen jullie een foto van mijn auto? Haal die er direct vanaf.’ Dat doen we dan niet. Meer jongens van zijn generatie hebben geen realiteitsbesef. Schrijf je niet positief over ze, dan zien ze dat direct als persoonlijke kritiek.”

Miljoenen

Voetbalzone.nl werd in 2001 opgericht door voetbalfan en IT’er Thijs Freriks. Sinds 2007 pakt de site zijn nieuwsgaring op professionele wijze aan, zegt de hoofdredacteur. Het aantal bezoekers groeide daarna snel. Dat succes bleef niet onopgemerkt. De Telegraaf Media Groep dacht na over een overname, Wegener toonde interesse. In 2013 nam uiteindelijk het Britse digitale mediabedrijf Perform de site uiteindelijk over.

De Britten betaalden 2 miljoen euro en op basis van de bedrijfsresultaten in 2013-2015 kon daar nog eens 10,5 miljoen euro bijkomen. Of Perform dat geld ook heeft betaald aan Freriks is niet bekendgemaakt. De oprichter is inmiddels uit het bedrijf gestapt.

Perform heeft sportsites in een groot aantal landen, verhandelt rechten, en verkoopt content. De groep heeft twaalf digitale platforms, publiceert in achttien talen, trekt 156 miljoen gebruikers per maand en heeft meer dan 40 miljoen volgers op sociale media. En nog dit jaar hoopt Perform een “baanbrekende” videodienst op de markt brengen, voor live sport. Het bedrijf kocht recentelijk de digitale uitzendrechten van de Europa League in Nederland.

Meer video

Volgens Cabot Kerkdijk wil Perform dat Voetbalzone blijft doen wat het al doet: zoveel mogelijk bezoekers trekken met voetbalnieuws. Maar daarnaast moet Voetbalzone meer eigen video’s en eigen artikelen gaan maken. “Je wordt serieus genomen en krijgt meer aanzien in de markt, als je eigen content maakt. Hoewel onze bezoekers die eigen producties misschien minder belangrijk vinden.”

Eigen video’s zijn een manier om bezoekers langer vast te houden, zegt de hoofdredacteur. Zo kan de site doorgroeien in leestijd; in aantal bezoekers zit weinig groei meer. Elke fanatieke en jongere voetbalfan in Nederland kent zo langzamerhand Voetbalzone.nl.

Wat voor video’s wil Cabot Kerkdijk dan gaan maken? Interviews met spelers, persconferenties? “Met zes man om een voetballer heen staan? Hopend op een quootje?
Dat loont niet. Wij moeten op zoek naar een andere kijk op het spel. Wij hebben enkele maanden geleden een correspondent aangenomen, een jongen die onder meer voor Ajax TV heeft gewerkt. Hij maakt video’s en artikelen waarin hij zijn eigen visie ontvouwt en gaat daarnaast op pad om voetballers te interviewen. Het aanstellen van een correspondent is onze eerste stap in een poging om anders te zijn.”

Een eigen correspondent, uitzendrechten van live wedstrijden - Voetbalzone lijkt wel een gewoon medium te worden? “Dat zijn we ook. Alleen hebben bepaalde journalisten daar nog de nodige moeite mee. We hebben bijna een perskaart van de Nederlandse Sport Pers (NSP) in ons bezit en vrijwel alle BVO’s hebben positief gereageerd op onze intenties. Alleen bij PSV is men minder positief. Perschef Thijs Slegers, voormalig journalist van Voetbal International, wil voorlopig geen interviewverzoeken van Voetbalzone inwilligen. Dat vinden wij jammer, al is het aan ons om te laten zien waartoe we in staat zijn.”