De KNVB-voorlichter: ‘Het is te druk in de mixed zone’

Interview Chris van Nijnatten, persvoorlichter van de KNVB, vindt dat er te veel sportmedia zijn, waardoor de verslaggeving vluchtig wordt.

KNVB-perschef Chris van Nijnatten: onder, midden

Conflicten, polemieken, boycots? Die zijn van alle tijden in de voetbalpers, zegt Van Nijnatten. Zo belde in 1984 - Van Nijnatten volgde NAC voor dagblad De Stem - op een dag de vrouw van een sponsor. Die begon te dreigen. Hoe haalde hij het in zijn hoofd zo kritisch over de club te schrijven? ,,Het is van alle tijden, maar we nemen er nu intensiever kennis van. Veel meer media zijn nu geïnteresseerd in voetbal en alles er omheen.”

Het is te druk geworden in de mixed zone, vindt Van Nijnatten. Vroeger nam de voetbalverslaggever volgens hem veel meer tijd om het nieuws te wegen. ,,Blessures bijvoorbeeld vond ik niet interessant. Nu kan je je bijna niet meer veroorloven zulke nieuwtjes te missen. De concurrentie is moordend.”

Media als Studio Sport, Voetbal International en de kranten bedrijven volgens Van Nijnatten nog de traditionele ‘relatiejournalistiek’. ,,Je kent de mensen bij de clubs, en vanuit die contacten bepaal je of iets nieuws is. Maar werk je voor een internetkanaal dan moet je gelijk scoren. Je pikt op wat je kan oppikken.”

Leidt die band tussen pers en clubs ook niet tot te weinig onderlinge afstand? ,,Je moet de balans bewaken tussen houden van en objectief blijven. Kritisch vanuit de liefde voor het spel. Ik geloof niet in afstandelijkheid.” Dat blijkt wel uit zijn eigen transfer, van AD naar KNVB. ,,De KNVB bood me deze kans. Het voelt alsof ik mijn verantwoordelijkheid neem voor het voetbal. Het past in mijn carrière. Ik ben altijd betrokken en kritisch geweest.” Volgens Van Nijnatten heeft de voetbalwereld veel aan mensen met een journalistieke achtergrond. ,,Wij weten hoe we rustig moeten blijven in het hele meningencircus.”

Afkicken

Van Nijnatten is inmiddels ruim een jaar weg bij het AD. Hoe kijkt hij nu naar de voetbaljournalistiek? ,,Die is heel divers. Van De Telegraaf, het AD en NRC Handelsblad tot het YouTube-kanaal van FC Afkicken. Ik kijk met genoegen naar de voetbaljournalistiek. Het gaat hartstikke goed. Ik heb alleen grote moeite met tendentieuze verhalen. Dan haak ik af.”

De grootste hekel heeft hij aan journalisten die geen hoor en wederhoor toepassen. ,,Onze persvoorlichters zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Iedereen heeft mijn nummer. Journalisten nemen minder dan vroeger de moeite om bij ons de feiten te checken. Ik heb de indruk dat we minder vaak worden gebeld.”

Waarom? ,,Tja, Daar kan ik alleen maar naar raden: scoringsdrift, belangen? Sommige media hebben nou eenmaal belang bij het brengen van een bepaald soort onderwerpen. De talkshow Voetbal Inside bijvoorbeeld is in de eerste plaats bedoeld om lol te hebben. Niet om nieuws te brengen. Het gaat om de lol, prima. Maar als zij nieuws denken te brengen, zouden ze dat moeten checken.”

Eigen media

Toch, zegt Van Nijnatten, moet je niet alleen naar de media wijzen. ,,Je moet ook zelf kijken of je het goed hebt gedaan. Hebben wij het verhaal goed naar buiten gebracht?” Gaat de KNVB daarom meer werk maken van de eigen media? ,,Die worden voor ons wel steeds belangrijker. De website, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat. Via die platformen gaat de KNVB steeds meer communiceren met de achterban. Je ziet die ontwikkeling ook bij andere bonden en verenigingen.”

Een bedreiging voor de onafhankelijke journalistiek, vinden sommige voetbalverslaggevers. Van Nijnatten is het daar niet mee eens. ,,Wij tuigen niet meer eigen media op omdat we geen vertrouwen in de ‘oude’ media hebben. Je moet het zien als service. Zo kunnen wij gemakkelijker onze doelgroepen bereiken. Of dat nu jeugdvoetballers zijn, hun ouders, of de supporters van Oranje.”

Er verandert niets aan de werkwijze van de KNVB als het gaat om het pure nieuws, zegt Van Nijnatten. ,,Daarvoor blijven we op de normale manier samenwerken met de nieuwsmedia. Die zullen ook altijd op zoek gaan naar hun eigen invalshoeken. Dat is prima.”

De voetbalbond heeft onlangs de afdeling persvoorlichting samengevoegd met de redactie die de eigen platformen vult. De bond heeft nu zeven persvoorlichters en vijf redacteuren (plus een groot aantal freelancers). ,,De redactie is nu beter bemand en wordt beter aangestuurd. De belangstelling voor onze eigen media was matig. Het was ook niet echt spannend hoe we de informatie brachten. Maar het introductiefilmpje van het Nederlands elftal onder negentien jaar dat nu het EK speelt, is inmiddels al meer dan 500.000 keer bekeken.”

Vaker video’s

Van Nijnatten wil vaker video’s brengen - over actuele thema’s en met ‘beslissers’ binnen de KNVB. Over een dergelijk filmpje was anderhalf jaar geleden veel te doen. In januari 2015 stelde de bond via KNVB TV een interview beschikbaar met Michael van Praag. De KNVB-voorzitter was in Genève om zich kandidaat te stellen als president van de FIFA. De NOS kreeg geen interview, tot ongenoegen van Studio Sport. En later ook van het Genootschap van Hoofredacteuren.

Van Nijnatten: ,,Dat was voor mijn tijd, ik zat toen nog bij het AD. Maar ik herinner me dat ik toen vond dat de NOS heel snel hoog in de boom zat.” Van Praag was niet beschikbaar voor een interview vooraf, zegt Van Nijnatten, want hij zat in het buitenland. ,,De KNVB heeft eerder iets opgenomen en dat aan alle media ter beschikking gesteld. Ik vind dat geen bedreiging voor de onafhankelijke journalistiek. Dat is kortzichtig.”