Cappella: ‘Niemand zag dit aankomen’

Capella vroeg het Fonds Podiumkunsten om een subsidie van 571.670 euro en kreeg niets.

Capella

‘In twee woorden? Verrast en verbijsterd”, zegt Daniel Reuss, dirigent en artistiek leider van professioneel kamerkoor Capella Amsterdam. „Ik ben met vakantie in Zweden, heb net even kort overlegd met onze zakelijk leider Anna Becker en het bestuur. De uitkomst daarvan was vooral dat ik me heb voorgenomen nu geen verkeerde, te emotionele dingen te zeggen.”

Capella vroeg het Fonds Podiumkunsten om een subsidie van 571.670 euro en kreeg niets.

„Had ik dit zien aankomen? Absoluut niet. Niemand, denk ik. Onze aanvraag was goed doortimmerd. De reactie van de commissie van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten, dat dezelfde aanvraag heeft beoordeeld op basis van dezelfde criteria, was totaal anders dan die van het landelijke Fonds Podiumkunsten, namelijk: heel positief. Maar dat gaat om 75.000 euro, dit om 5 ton. En zonder die vijf ton zijn we weg. Dus we beraden ons op vervolgstappen, zoals het indienen van een formeel bezwaar.

„Dat zou dan vooral zijn gebaseerd op de aard van de afwijzing. Zo staat er in het advies dat geen van de geplande samenwerkingsverbanden met andere ensembles, zoals Opera2day, het Orkest van de 18de-eeuw en ASKO|Schönberg, van ons uit zijn gegaan. Dat is aantoonbaar onwaar. Ook schrijft men, als negatieve kwalificatie, dat we ‘de gebaande paden van de koormuziek’ bewandelen. Maar wat betekent dat? Voor komend seizoen staat er bij voorbeeld een programma met motetten van Orlandus Lassus uit het Johannes-evangelie op stapel. Verrassend en bijzonder, maar ook: oude muziek, waarvoor je niks anders nodig hebt dan een goed koor. Dat is wat wij zijn, dat is wat wij doen. En tot nu toe was onze focus op de kern en de inhoud, voor pure koormuziek zonder hippe opsmuk, juist de motor achter ons succes.”