Waar is de onafhankelijke voetbal­journalistiek?
De onafhankelijkheid van de Nederlandse voetbaljournalistiek staat onder grote druk. Clubs en spelers winnen aan invloed en de sportpers slaagt er niet in daar weerstand aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van NRC.

Achtergrond­verhaal

De grootste bedreiging voor de onafhankelijke journalist? Concurrentie uit nieuwe hoeken. Van populaire maar soms slordige websites, de eigen media van clubs zoals Ajax TV en PSV TV en topspelers die met hun grote aanhang op sociale media een miljoenenpubliek bereiken. Voorlichters van clubs eisen meer invloed op publicaties en groeiende financiële belangen zetten de verhoudingen tussen pers en clubs op scherp. Lees hier.

Game

Lukt het jou om kritisch te blijven én toegang te houden tot de club? Speel onze game en ontdek de valkuilen van de huidige voetbaljournalistiek. Speel het spel.

Interviews

NRC sprak met de bekende voetbaljournalisten Kees Jansma (nu FOX, ex-Studio Sport en voormalig perschef Oranje), Arno Vermeulen (NOS), Jaap de Groot (De Telegraaf) en Sjoerd Mossou (AD). Met hun digitale concurrent Daniel Cabot Kerkdijk van Voetbalzone.nl, de populairste website met voetbalnieuws in Nederland. Met Thijs Slegers, Miel Brinkhuis en Raymond Salomon, verantwoordelijk voor pers en communicatie bij PSV, Ajax en Feyenoord. Plus hun Duitse collega Markus Hörwick, al meer dan dertig jaar verantwoordelijk voor het mediabeleid van Bayern München.

Met Chris van Nijnatten (ex-AD, nu KNVB) en met Marina Witte, Nathalie Nuiten (ex-perschef ADO Den Haag, nu pr), Gio Lippens (NOS) en Max van der Put (Brabants Dagblad) namens de branchevereniging Nederlandse Sport Pers (NSP), met Paul Römer, directeur van de publieke omroep NTR maar in dit verband vooral voormalig commissaris van Ajax. Met Chris Woerts, oud-directeur van Feyenoord en Premier League-club Sunderland en de bekendste sportmarketeer van Nederland. En met Martijn Krabbendam van Voetbal International. ′Zijn′ affaire was de aanleiding voor deze zoektocht.