Meneer de fotograaf

Hij zag ze backstage bij de modereportages en –shows waar hij als visagist en stylist werkte. Hij zag ze op straat, op vakantie en zelfs in de tuin. Ferry van der Nat zag overal mooie mannen. Hij had al een carrièreswitch achter de rug – voordat hij „de mode in ging” werkte hij als kok – maar besloot nu, het was 2009, zijn fotografiehobby serieus te nemen. Met twee analoge camera’s, de Polaroid Land uit 1965 en de Big Shot uit 1975, begon hij de mannen te fotograferen. Op dezelfde vreemde plekken als waar hij ze had ontdekt. „Sommigen zelfs op het toilet.”

De foto’s die Van der Nat sindsdien maakt en die met regelmaat op het web of in tijdschriften belanden, is veel naakt te zien. In Mr., het boek dat hij deze week in samenwerking met boekwinkel Mendo uitbracht, valt het naakt mee. Ja, rond elke man hangt een erotische sfeer, maar dat komt niet (alleen) door de ontblote bovenlijven.

Alles draait om het mannelijk schoon. Make-up, achtergrond en kleding staan allemaal in dienst van de jonge helden. Het oogt spontaan en naturel, maar Van der Nat is niet voor niets stylist: voor sommige foto’s is een dag uitgetrokken.

Van der Nat maakt altijd eerst een paar beelden digitaal, voordat hij analoog schiet. Op veel van de foto’s lijkt het alsof de modellen al minutenlang naar je turen, soms een beetje verveeld, en waarschijnlijk is dat nog waar ook.