Wereldwijd heeft Heineken het afgelopen jaar meer bier verkocht. Vooral in opkomende markten in Azië en Latijns-Amerika groeide de verkoop, maar ook in Europa werd er goed doorgedronken.
Heineken verkocht in het afgelopen halfjaar 4 procent meer bier dan in dezelfde periode een jaar geleden. Vooral tijdens het Chinese en Vietnamese nieuwjaar steeg in die landen de verkoop. Door de verkoopstijging in deze markten wordt de daling teniet gedaan in het Midden-Oosten, Oost-Europa en Afrika.
Ondanks stevige concurrentie op de biermarkt en de ongunstige wisselkoerseffecten verwacht de bierbrouwer de stijgende lijn in de komende maanden door te kunnen trekken.
Nettowinst halveert
In de eerste zes maanden groeide de omzet met 2 procent tot 10,1 miljard euro. De nettowinst van Heineken, gecorrigeerd voor eenmalige posten, kwam uit op 586 miljoen euro - ongeveer een halvering van de 1,1 miljard euro van een jaar daarvoor.
Dit komt voornamelijk door een afschrijving van 233 miljoen euro in Congo. Eind juni kregen 168 oud-werknemers in het Centraal-Afrikaanse land te horen dat hun aanklacht tegen Heineken doorgaat; ze zouden om oneerlijke redenen zijn ontslagen.
“We hebben in de DRC [Democratische Republiek Congo, red.] gewoon te veel geïnvesteerd”, zegt topman Jean-François van Boxmeer in een reactie. Vijf jaar geleden moest Heineken daar verouderde brouwerijen vernieuwen en koos het bedrijf voor uitbreiding van de capaciteit. Een vergissing, zo blijkt “nu de economie daar tot een halt is gekomen”, zegt de Heineken-topman. “En we zijn er niet denderend positief over de toekomst, vandaar die afschrijving.”
Het grote verschil met dezelfde periode vorig jaar wordt verder veroorzaakt door een eenmalige meevaller in 2015. Toen werd het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque verkocht en de 379 miljoen euro die daarmee gemoeid was, werd meegenomen in de nettowinst.
De koers van het aandeel Heineken stond in de loop van maandagochtend zo’n 2 procent lager.