De Ferrari’s in de buitenspiegels

Formule 1

Max Verstappen en Daniel Ricciardo zijn de belangrijkste rivalen van de Mercedes-coureurs.

Foto ANP

De gulle lach van zijn teamgenoot Daniel Ricciardo zal hij waarschijnlijk nooit evenaren. De Australiër lacht nu eenmaal altijd, ook al is daar niet altijd aanleiding voor. Het gezicht van Max Verstappen is een meer betrouwbare barometer van zijn gevoelens. Als hij succes heeft lacht hij van oor tot oor, maar als er misschien meer in een race had gezeten, kent zijn vreugde grenzen.

Ricciardo had na zijn honderdste race in de Formule 1 alle reden om blij te zijn: tweede in de Grand Prix van Duitsland op zeven seconden van winnaar Lewis Hamilton. Verstappen reageert wat nuchterder op zijn derde plaats, zijn vierde podiumplek dit seizoen. „Het was een goede race”, concludeert hij in het traditionele podiuminterview. „Ik had een goede start en vanaf daar hadden we een goede snelheid te pakken. Ik genoot ervan. Vervolgens kozen we ervoor de strategieën tussen mij en Ricciardo op te splitsen, dus liet ik hem voorbij. We werkten vandaag goed samen als team en kregen de pitstops goed voor elkaar. Om allebei op het podium te staan en meer punten te scoren dan Ferrari was absoluut het hoofddoel en dat is wat we gedaan hebben vandaag.”

Blij zijn om een teamprestatie is toch een ander sentiment dan vreugde om een persoonlijk succes. Heeft hij op meer gerekend? Zit het hem toch dwars dat hij achter zijn teamgenoot is geëindigd? Nee, hij heeft het vandaag alleen over het teambelang. Samen op het podium en Ferrari voorbij, daar gaat het om. Of hij Ricciardo ook voorbij had laten gaan als het om de eerste plaats was gegaan. „Weet ik niet, we reden toch niet voor de eerste plaats?”

Tijdstraf voor Rosberg

Verstappen kent een uitstekende start en passeert in de eerste bocht Nico Rosberg die van poleposition is vertrokken. Buitenom gaat de Nederlander Ricciardo voorbij waardoor hij op de tweede plaats achter Lewis Hamilton rijdt. Red Bull kiest voor verschillende bandenstrategieën voor Verstappen en Ricciardo: de race zou vooral een bandenspel worden, waarbij coureurs supersofts, de snelste maar meest kwetsbare banden, om tactische redenen afwisselen met de duurzamere softs.

Tot spektakel komt het niet; het meest sensationele moment is de roekeloze inhaalactie van Rosberg in de Spitzkehre op Verstappen, in de dertigste ronde. „Rosberg kwam van ver en remde erg laat. Hij stuurde niet in en ging rechtdoor. Ik moest dus van de baan om een crash te voorkomen.” Verstappen beklaagt zich via de boordradio over de actie en krijgt gelijk: Rosberg, die door zijn actie tweede staat, krijgt van de raceleiding een tijdstraf van vijf seconden.

Verstappen wordt vervolgens ingehaald door teamgenoot Ricciardo die juist op dat moment op superzachte banden rijdt terwijl de Limburger zachte exemplaren onder zijn bolide heeft.

In zijn laatste pitstop, in ronde 46, stapt Verstappen weer over op supersofts en positioneert zich als derde vlak achter Ricciardo en royaal voor Rosberg, die zijn tijdstraf in een pitstop heeft ingelost.

Vettel wordt steeds chagrijniger

Met de ‘dubbel’ op het podium heeft Red Bull Ferrari van de tweede plaats in het kampioenschap voor constructeurs verdrongen. Red Bull, vorig jaar geplaagd door motorische malheur en vierde in de eindstand voor de constructeurs, is nu de grote uitdager van Mercedes geworden.

Het was juist Ferrari dat had gehoopt dit seizoen de achterstand op het dominante Mercedes in te lopen, maar de oud-wereldkampioenen Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen hebben nog geen race gewonnen. Tot groot chagrijn van de belangrijkste troef van de renstal, viervoudig wereldkampioen Vettel. De Duitser, die na het rampjaar 2014 vorig seizoen de wederopstanding van het iconische raceteam leek in te leiden, eindigde in de kwalificatie zaterdag al als zesde, achter teamgenoot Raikkonen. De kwalificatie lijkt de nieuwe hiërarchie in de Formule 1 te markeren: eerst komen de twee Mercedessen, dan beide Red Bulls, daarna de Ferrari’s. „We zijn hier niet gekomen voor de vijfde en zesde plek. We zijn achterop geraakt”, klaagde Vettel zaterdag. Een dag later wordt Vettel vijfde, Raikkonen zesde.

Ferrari heeft vorige week afscheid genomen van technisch directeur James Allison, de geestelijk vader van de SF16-H, de bolide waarmee de kloof met Mercedes had moeten worden gedicht.

Verstappen zit in het klassement om de wereldtitel beide Ferrari-coureurs op de hielen. Als de huidige trend zich doorzet, gloort voor hem aan het einde van het seizoen een vierde plaats, achter Ricciardo. Derde worden kan ook nog, maar dan moet Verstappen de onderlinge strijd van Ricciardo winnen.

De grote verliezer in het matig bezochte Hockenheim, waar vorig jaar om financiële redenen geen race kon worden gehouden, is Rosberg. De Duitser kwalificeert zich zaterdag met een van zijn sterkste rondjes uit zijn carrière voor poleposition, maar verliest voor eigen publiek al bij de start de greep op de race.

„Alles ging mis vandaag”, zegt Rosberg. Wielspin bij de start, strafseconden bij het onbesuisd inhalen van Verstappen. 43 punten stond hij na vier overwinningen bij de seizoensstart voor op rivaal en teamgenoot Hamilton. Hij leek op zijn eerste wereldtitel af te stevenen, maar staat inmiddels negentien WK-punten achter op drievoudig wereldkampioen Hamilton.

Het Formule 1-circus is aan een zomerstop begonnen. Eind augustus staat Spa-Franchorchamps op het programma, de thuisrace van Max Verstappen.