Biermarkt

Heineken verkoopt meer bier

Brouwer

Heineken-topman Van Boxmeer is blij met de innovatiestrategie en de groei in Azië, maar baalt van Afrika en het Midden-Oosten.

Foto Marco de Swart, ANP EXTRA

Wereldwijd heeft Heineken het afgelopen jaar meer bier verkocht. Vooral in opkomende markten in Azië en Latijns-Amerika groeide de verkoop, maar ook in Europa werd er goed doorgedronken.

Heineken verkocht in het afgelopen halfjaar 4 procent meer bier dan in dezelfde periode een jaar geleden. Vooral tijdens het Chinese en Vietnamese nieuwjaar steeg in die landen de verkoop. Door de verkoopstijging daar wordt de daling teniet gedaan in het Midden-Oosten, Oost-Europa en Afrika.

In de eerste zes maanden groeide de omzet met 2 procent tot 10,1 miljard euro. De nettowinst van Heineken kwam uit op 586 miljoen euro - dat is ongeveer de helft van vorig jaar.

Ondanks stevige concurrentie op de biermarkt en de ongunstige wisselkoerseffecten verwacht de bierbrouwer de stijgende lijn van de omzet de komende maanden door te kunnen trekken. (NRC)