Vooral de grote auto’s worden gecontroleerd op Schiphol

Terreurdreiging

Het hele weekend waren er extra controles rond Schiphol. De reden: „een signaal”. Het gevolg: lange rijen wachtenden.

Leden van de marechaussee voeren controles uit. Foto Evert Elzinga / ANP

Pluk de dag. Zo kun je de levensinstelling van Alexander Hofstetter en zijn vrouw rustig omschrijven. Dus toen het stel zaterdagavond thuis op de bank op het idee kwam om naar Bonaire te gaan, hield niets ze meer tegen. Via internet regelden ze de laatste plekken voor de vlucht van zondag. Een hotel was al net zo snel geregeld.

Dat er sinds zaterdagochtend verscherpte veiligheidsmaatregelen waren op de aanvoerwegen naar Schiphol vanwege „een signaal dat past binnen het landelijke dreigingsbeeld”, vormde geen enkel beletsel. Hofstetter: „We zijn gewoon iets eerder weggegaan van huis.”

Waar de twee zonaanbidders alleen niet op hadden gerekend, was dat het grootste obstakel zich zondag ín de luchthaven bevond: een eindeloos lange en soms metersbrede wachtrij voor de incheckbalies. Het gevolg: oplopende wachttijden, voordringende landgenoten en dus steeds nerveuzere mensen die dreigden hun vlucht te missen. Zo ook Hofstetter. „Deze drukte heb ik echt nog nooit gezien.” Het is één van de drukste weekenden van het jaar. Mede door het begin van de bouwvak kreeg Schiphol zaterdag en zondag 200.000 passagiers per dag te verwerken.

De reden voor de vertraging op de wegen bleef het hele weekend onduidelijk. Kolonel Hans Molenaar van de Koninklijke Marechaussee zei zaterdag dat de extra veiligheidsmaatregelen waren genomen „naar aanleiding van een signaal dat is besproken in de lokale driehoek”. Wat dat signaal precies was, waar de burgemeester, hoofdofficier en politie van de gemeente Haarlemmermeer op reageerden, is niet bekendgemaakt. De zichtbare maatregelen spitsten zich toe op de controle van het autoverkeer naar Schiphol, wat leidde tot files. Ongeveer een op de vijf auto’s – opvallend vaak de grotere modellen en busjes – werd gecontroleerd door zwaar bewapende marechaussees. Of verdachte personen of goederen zijn aangetroffen, wil de marechaussee niet zeggen. „Dat zou een inkijk geven in de operatie, en dat willen we niet.”

De situatie doet denken aan die rond dancefeest Sensation in de Amsterdam Arena, begin juli. Ook toen was er sprake van een signaal dat volgens de autoriteiten past binnen het landelijke dreigingsbeeld, dat al sinds 2013 „substantieel” is. Het wil zeggen dat de kans op een terroristische aanslag zoals die in ons omringende landen al hebben plaatsgevonden, reëel wordt geacht door de veiligheidsdiensten. Concrete aanwijzingen dat terroristen daadwerkelijk voorbereidingen treffen, zijn er ook nu niet. De extra veiligheidsmaatregelen bij Schiphol blijven vooralsnog van kracht.

Adriaan van Poppel, reizend met buslijn 300 – een van de belangrijkste aanvoerlijnen naar Schiphol – heeft begrip voor de maatregelen. „Ik vind dat de autoriteiten er goed mee omgaan in Nederland. Op dit punt vertrouw ik ze wel.” Hofstetter en zijn vrouw overzien in de vertrekhal inmiddels de situatie en weten genoeg. Hij schudt zijn hoofd. „Deze drukte én dan nog op tijd door de security zijn? Dat ga ik niet doen. Dat heeft IS dan toch bereikt.” Zijn vrouw: „Kom we gaan naar huis. Dit wordt niks.” Even blijmoedig als ze op het idee voor Bonaire waren gekomen, verlaten ze nu Schiphol. De regen tegemoet.