Vertrouwen Britse consument kent grootste daling in 26 jaar

Vooral over economische vooruitzichten zijn Britten na de Brexit een stuk somberder.

Voorstanders van het EU-lidmaatschap voeren actie voor een nieuw referendum in het Green Park in Londen. Foto Daniel Leal-Olivas / AFP

Britse consumenten zijn na de uitslag van het referendum over de Europese Unie een stuk somberder geworden over de economie van hun land. Volgens het onderzoeksbureau GfK daalt het consumentenvertrouwen deze maand met 11 punten naar -12. Dat is de grootste terugval in meer dan een kwarteeuw.

De graadmeter voor het vertrouwen van consumenten is daarmee in één klap terug op het niveau van eind 2013. Vooral over economische vooruitzichten voor de komende twaalf maanden zijn Britse consumenten een stuk pessimistischer geworden, zo merkte GfK op. Die deelindex daalt in juli met 19 punten naar een stand van -33.

In de aanloop naar het referendum van eind vorige maand, waarin 52 procent van de Britse stemmers voor een vertrek uit de Europese Unie stemde, benadrukte het Remain-kamp regelmatig dat een Brexit grote gevolgen zou hebben voor de economie. De voorstanders van het EU-lidmaatschap zagen zich daarin gesterkt door economische ramingen. Zo berekende het Internationaal Monetair Fonds dat de Britse economie met 5 procent zou kunnen krimpen na een Brexit.

Nog ver boven het dieptepunt

Ondanks de scherpe daling is het consumentenvertrouwen nog altijd veel beter dan in juli 2008, toen met -38 de laagste stand ooit werd bereikt. Die klap kwamen Britse consumenten vorig jaar te boven, toen het vertrouwen weer langere tijd boven het nulpunt uitsteeg. Bij een stand van 0 zijn er net zo veel mensen positief als negatief over de economie.

Het consumentenvertrouwen wordt berekend aan de hand van vijf deelindicatoren. Naast een oordeel over het functioneren van de economie in het laatste jaar spreken consumenten ook hun verwachting uit over hoe het in de komende maanden economisch zal gaan. Datzelfde doen ze voor hun persoonlijke financiële situatie. De laatste deelindicator zegt iets over de bereidheid om grote aankopen te doen.