TMG verkoopt veel minder advertenties in de krant

De eigenaar van onder meer De Telegraaf en Metro ziet de omzet daardoor teruglopen en wil daarom meer banen schrappen.

Foto Jeroen Jumelet / ANP

De Telegraaf Media Groep (TMG) had de afgelopen maanden veel moeite om advertenties te verkopen. Als gevolg daarvan daalde de omzet over het eerste halfjaar met 7,1 procent naar iets minder dan 207 miljoen euro. Het bedrijf wil nu meer banen schrappen, zo bleek vrijdag uit de tweedekwartaalcijfers van het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf.

Tussen januari en juni verkocht TMG voor 35,5 miljoen euro aan advertentieruimte op papier, bijna 22 procent minder dan in dezelfde maanden van 2015. Met name in De Telegraaf en gratis krant Metro is de daling zichtbaar, omdat bedrijven minder adverteren of dat doen via andere kanalen dan de krant.

Ondanks de teruglopende inkomsten wist TMG in de eerste zes maanden toch een winst van 3,1 miljoen euro te behalen. Dat is vooral te danken aan de radiotak, waartoe onder meer zenders Sky Radio en Radio Veronica behoren. Een jaar eerder resteerde onder de streep nog een verlies van bijna 2,5 miljoen euro.

Verder reorganiseren

Zonder de radioafdeling – die binnenkort wordt ondergebracht in een apart bedrijf – boekte TMG echter een verlies van 535 miljoen euro, tegen minus 97 miljoen in 2015. Om ook de overige onderdelen weer rendabel te maken, wil TMG daarom verder in de kosten snijden. Daarbij gaan 75 banen verloren, meldt het concern.

TMG is sinds het laatste jaar flink aan het reorganiseren, onder meer op de redactie van De Telegraaf. Het concern kondigde vorig jaar al aan zo’n 450 van de ruim 2000 banen te willen schrappen. Ook stopte het bedrijf begin dit jaar met nieuwssite Dichtbij.nl in verschillende grote steden.