China laat Uber toe op zijn gesloten taximarkt

Taxidiensten

Wat Facebook en Twitter nog niet is gelukt, heeft Uber voor elkaar: officieel toegang tot de Chinese markt waarop het Chinese Didi domineert.

De taxi-app van Didi Qilai Shen/Bloomberg

Als eerste grote economie van de wereld heeft China vrijdag de onlinetaxidiensten Didi Chuxing en Uber gelegaliseerd. De Chinese en Amerikaanse makers van deze twee ‘ontwrichtende’ taxi-apps en hun belangrijkste investeerders, waaronder Apple en Alibaba, reageerden opgetogen op deze juridische doorbraak.

Terwijl overheden en taxibedrijven in de Verenigde Staten en Europa de nieuwe taxidiensttechnologie afwijzen, omarmt China technologische doorbraken om in hoog tempo de economie te moderniseren. Technologische innovatie is de nieuwe missie van de Communistische Partij van China.

In de nieuwe taxiwet worden wel eisen gesteld aan de kwaliteit van de chauffeurs en hun auto’s. Uber en Didi mogen alleen gebruikmaken van chauffeurs die minimaal drie jaar over een rijbewijs beschikken, hun auto’s mogen maximaal 600.000 kilometer op de teller hebben staan en ze moeten voldoen aan op papier strikte veiligheidseisen.

Bovendien moeten de taxi’s zijn uitgerust met gps, zodat zij door inspectiediensten gevolgd kunnen worden. Ook kunnen lokale overheden, die vaak mede-eigenaar zijn van bestaande taxibedrijven, specifieke, plaatsgebonden eisen stellen aan de chauffeurs en hun particuliere auto’s.

In de afgelopen drie jaar zijn Uber en Didi in China vertrouwde namen geworden en grote en kleine investeerders hebben vooruitlopend op overheidsregulering vele miljarden gestoken in de ontwikkeling van de nieuwe taxidiensten.

Tot nu toe maken zij geen winst, maar nu de apps legaal worden verwachten investeerders dat die niet lang meer op zich zal laten wachten. Volgens analisten zal Didi over vier jaar 50 miljard dollar waard zijn.

In enkele grote steden – Nanjing en Chongqing – hebben chauffeurs van traditionele taxibedrijven vergeefs gedemonstreerd tegen de komst van de Didi- en Uber-concurrentie.

Nu de taxi-apps vanaf 1 november legaal zijn, wordt verwacht dat ook zij een graantje zullen willen meepikken door zich bij Didi, Uber of een van de kleinere onlinetaxibedrijven aan te sluiten.

Uber is de eerste

Met een marktaandeel van bijna 90 procent is het Chinese Didi, dat veertien miljoen ritten per dag verzorgt, onbetwist marktleider. Didi verzorgt ook speciale taxidiensten voor ziekenhuizen, bejaardenhuizen, het leger en de nationale overheid.

Uber is actief in zestig Chinese steden. Het bedrijf heeft het, als buitenlands bedrijf en vanwege zijn doorgaans hogere prijzen een stuk moeilijker. Feit is echter dat Uber het eerste Amerikaanse internetbedrijf is dat nu officieel toestemming heeft gekregen in China te werken. Dat is Facebook en Twitter in elk geval nog niet gelukt.