Publieke omroep onderscheidt zich van RTL en SBS, maar bereik blijft achter

De publieke omroep heeft zich in 2015 duidelijk weten te onderscheiden van de commerciële zenders. Maar het bereik onder jongeren blijft nog steeds achter. Het percentage vrouwen en Nederlanders met een niet-westerse achtergrond op tv stijgt niet of nauwelijks.

Dat stelt het Commissariaat voor de Media (CvdM) in een evaluatie van de presentatie-overeenkomst van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Daarin maken de NPO en het ministerie van OCW afspraken over de inhoud en het bereik van de publieke omroep op radio en tv.

De NPO bood vorig jaar meer actualiteiten, meer uitzendingen over ‘meningsvorming’ en meer onderscheidende kinderprogramma’s dan RTL en SBS. Ook zond de NPO weinig amusement uit: slechts 4,2 procent van het aanbod bestond uit amusement, het laagste percentage in vijf jaar. Radio 1 is de meest invloedrijke „agenda-settende” radiozender voor nieuws en opinie.

Inhoudelijk voldoet de NPO aan vrijwel alle doelstellingen, stelt het Commissariaat, maar op het bereik van de zenders heeft de toezichthouder behoorlijk wat aan te merken.

Zo slaagt de publieke omroep al vijf jaar niet om voldoende jonge kijkers en luisteraars te trekken. In 2015 daalde het bereik zelfs ten opzichte van 2014. Vorig jaar bereikte de NPO 40 procent van de jongeren in Nederland, in 2014 lag dat nog boven de 50 procent. Ook het bereik van de publieke radiozenders onder jongeren tussen 15 en 24 jaar liep terug, van 34 procent in 2014 naar 28 procent in 2015.

„Het bereik van de NPO is een belangrijke voorwaarde om ook in de toekomst als publieke omroep relevant te blijven”, schrijft het CvdM in een toelichting. De toezichthouder wijst wel op een „jongerenoffensief” van de NPO. De publieke omroep gaat „integraal programmeren”: er moet beter worden samengewerkt tussen NPO 3, 3FM en de vernieuwde website NPO3.nl.

Ook de representatie van vrouwen op de „gezichtsbepalende televisieprogrammakanalen” blijft achter bij de doelstellingen. In 2010 was het ‘aandeel vrouwen’ op NPO 1, 2 en 3 nog 37,6 procent; in 2015 was dat 35,4 procent.

Op de radio waren wel meer vrouwen te horen: 28,1 procent in 2015 (2010: 22,3 procent). De NPO stelde vorig jaar al dat men omroepen zou aanpakken die op dit punt niet beter hun best zouden doen.

Het percentage Nederlanders met een niet-westerse achtergrond steeg op tv van 9,2 in 2010 naar 9,8 procent in 2015. Op de radio groeide het percentage van 3 naar 9,1 procent.