Facebook sterk gegroeid door advertenties

Facebook blijft groeien. Het bedrijf heeft woensdag over het afgelopen kwartaal een zeer sterke toename van de omzet en de winst gemeld.

Doordat meer advertenties werden verkocht, kwamen de opbrengsten 59 procent hoger uit dan een jaar eerder, op ruim 6,4 miljard dollar (zo’n 5,8 miljard euro). De nettowinst verdriedubbelde bijna tot 2 miljard dollar, van 719 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De resultaten overtroffen de verwachtingen van analisten.

Beleggers zijn vooral enthousiast over de manier waarop Facebook de inkomsten uit mobiele advertenties telkens weet te vergroten. Veel sociale media, zoals Soundcloud en Twitter, kunnen geen duurzaam (mobiel) verdienmodel vinden.

Bij Facebook nemen de mobiele inkomsten juist een steeds groter deel van de advertentie-inkomsten voor hun rekening. Vorig jaar kwam 76 procent van de verdiensten aan advertenties van mobiel, nu is dat 84 procent.

In een toelichting zei topman Mark Zuckerberg woensdag dat hij erg tevreden is over Facebooks vooruitgang op het gebied van video’s. Ondanks de hevige concurrentie van rivalen als YouTube (eigendom van Google) en Snapchat wil de oprichter van de netwerksite zich de komende jaren verder richten op bewegende beelden. Video is voor Facebook een steeds belangrijker middel voor het aan de man brengen van advertenties voor mobiele gebruikers.

Dagelijks zijn dik 1,1 miljard mensen actief op Facebook. Dat is 17 procent meer dan een jaar geleden. (NRC)