Zorgt Pokémon Go voor de doorbraak van augmented reality?

Augmented reality

Pokémon Go zorgt voor een nieuwe hype rond augmented reality. Is dit dan de definitieve doorbraak van de techniek?

©

Gaat Pikachu voor elkaar krijgen wat technologiereuzen Google, Microsoft en Apple al jaren niet lukt? De enorme hit van het spel Pokémon Go zou volgens verschillende technologiebedrijven wel eens voor de definitieve doorbraak kunnen zorgen van augmented reality (AR). Dat is de techniek die Pokémon Go gebruikt om de Pokémon-figuren zoals Pikachu via het smartphonescherm in echte straten en parken te laten zien aan spelers.

Nu wereldwijd tientallen miljoenen mensen verslingerd zijn aan een AR-spel lijkt de weg vrij voor andere toepassingen. Apple-topman Tim Cook jubelde eerder deze week bij de presentatie van de kwartaalcijfers over de technologie: „Dit kan enorm worden. We investeren er al tijden in en gaan daarmee door.” Cook kondigde nog niets concreets aan, maar toch schoot de beurskoers van Apple omhoog. Volgens een artikel in The Wall Street Journal toont AR in Pokémon zelfs „de toekomst van onze interactie met computers.”

Die ‘verrijkte werkelijkheid’ kan volgens de gelovers namelijk ook gebruikt worden om op andere manieren digitale informatie te tonen over de fysieke wereld: via een smartphonescherm, bril of autoraam bijvoorbeeld. Je zou route-aanwijzingen, reclames of allerlei andere nuttige (en minder nuttige) informatie kunnen toevoegen aan de omgeving.

Beloftes niet waargemaakt

Maar het is bepaald niet de eerste keer dat de doorbraak van augmented reality volgens technologiefans aanstaande is. Dat werd ook voorspeld rondom het moment dat Google zijn internetbril Google Glass aankondigde in 2012. Dat zou toen ook volgens velen de toekomst van computers worden. Die bril flopte omdat te weinig mensen er ook echt mee gezien wilden worden.

Tekst gaat verder onder de video.

Ook een aantal AR-apps die destijds kort populair waren maakte de beloftes niet waar. Een van de bekendste was Layar. Met die Nederlandse app kon je bijvoorbeeld je smartphone op een huis richten om te zien of het te koop stond. Layar stond op een gegeven moment voorgeïnstalleerd op miljoenen Samsung-smartphones en toch werd de app niet genoeg gebruikt om zelfstandig te blijven bestaan: het bedrijf werd in 2014 overgenomen door het Britse BlippAR.

„Zo’n hit als Pokémon is interessant hoor”, zegt Quintin Schevernels, voormalig directeur van Layar. „Maar er is niet ineens een nieuw tijdperk aangebroken voor augmented reality.” Volgens hem ligt het uitblijven van de grote doorbraak tot nu toe vooral aan het feit dat mensen de hele tijd hun smartphone uit hun zak moeten halen, een app moeten opstarten en dan pas gebruik kunnen maken van augmented reality. „Die gebruikservaring kost teveel moeite, is te weinig naadloos. En dat is niet plotseling veranderd door Pokémon.”

AR kan misschien werken voor een spel of een zeer specifieke app als Vivino, waarmee je wijnflessen kunt scannen voor recensies, denkt Schevernels. „Maar het gaat pas echt een breed publiek bereiken als de technologie nog makkelijker te gebruiken is dan met brillen, bijvoorbeeld met lenzen.”

Skibrillen en motorhelmen

Dat soort geavanceerde apparaten is nog ver weg, zo lijkt het. Behalve Google Glass flopten de laatste jaren ook diverse skibrillen en motorhelmen met AR. Maar dat betekent niet dat technologiebedrijven er niet toch volop mee bezig zijn.

Zo sprak Facebook-oprichter Mark Zuckerberg eerder dit jaar de verwachting uit dat er binnen tien jaar „normaal uitziende brillen” te koop zullen zijn waar zowel AR als virtual reality (VR) doorheen te zien zullen zijn. Bij VR dompel je jezelf helemaal onder in een virtuele omgeving, dat is bij AR niet nodig.

Google is druk bezig met een nieuwe versie van Glass en werkt op nog veel meer manieren aan AR. Ook Pokémon Go is ontwikkeld door een voormalig dochterbedrijf van Google, Niantic. Rivaal Apple nam de afgelopen jaren diverse AR-start-ups over, waaronder het bedrijf Metaio. Dat is ontstaan bij de Duitse autofabrikant Volkswagen en ontwikkelde AR-toepassingen voor in auto’s. Er zijn veel aanwijzingen dat Apple ook aan een eigen auto werkt, maar of Apples AR-plannen vooral gaan over autoramen, smartphones of ander soorten schermen vertelt Tim Cook er niet bij.

Tekst gaat verder onder het gifje.

Bij Microsoft is dat duidelijker: dat bedrijf presenteerde eerder dit jaar de Hololens, een soort kruising tussen een helm, skibril en Google Glass waarop AR en VR kunt bekijken. Maar of het op- en afzetten van dat tamelijk enorme hoofddeksel nou het gebruiksgemak is waar het grote publiek naar smacht?

Hoeveel de technologiebedrijven precies investeren in AR maken ze niet bekend, waardoor het lastig is om de exacte omvang van de trend in te schatten. Maar de recente waardering van de Amerikaanse AR-start-up Magic Leap geeft wel aan hoe hooggespannen de verwachtingen zijn. Dat bedrijf verkoopt nog helemaal niks maar is door investeringen inmiddels wel ruim 4 miljard euro waard.

Om dat soort verwachtingen waar te maken moeten fabrikanten nog wel even bedenken hoe ze mensen AR laten gebruiken voor andere dingen dan alleen Pokémon vangen.