Zomercarnaval moet weer de straat op

Caraïbische cultuur

Reggae- en hiphopartiesten moeten ‘de straat’ naar het kunstenpodium lokken tijdens het Zomercarnaval in Rotterdam, dat vorig jaar vanwege storm werd afgelast.

Dansen op praalwagens tijdens Zomercarnaval in Rotterdam in 2013 foto ANP/Bas Czerwinski

Komend weekend wordt in Rotterdam het Zomercarnaval van 2015 gevierd. Vorig jaar bleven 2.500 dansers en danseressen thuis, dertig praalwagens stonden werkloos geparkeerd en funklegende George Clinton speelde die zaterdagavond niet op het Hofplein. Een zomerstorm legde Nederland lam. Dit jaar komen de dansers met hun uitbundige pakken en wagens alsnog naar buiten tijdens een festival dat uit alle macht probeert de verschillende bevolkingsgroepen van Rotterdam te bedienen en te verenigen.

Claudia Raven, directeur van Rotterdam Unlimited waaronder het Zomercarnaval valt, was blij toen er die dag bomen omwaaiden, dan was het tenminste niet voor niets geweest. „De storm was vooral slecht te verteren voor de mensen uit de Antilliaanse gemeenschap die maandenlang aan al die pracht en praal hadden gewerkt”, zegt Raven. „Daar zit de pijn. Het betekent dat er dit jaar geen nieuwe pakken zijn gemaakt, terwijl dat traditie is.” Voor de organisatie zelf viel de financiële impact mee, ze is verzekerd, al bleken sommige sponsoren dit jaar toch minder happig. Een jaar eerder had de rouw om MH17 het festival al veel bezoekers gekost.

Rotterdam Unlimited ontstond in 2013 uit de samenvoeging van wereldmuziekfestival Dunya en het Zomercarnaval. De straatparade is het traditionele hoogtepunten van het festival dat vooral de Caraïbische cultuur viert. Het festival trekt bijna een miljoen mensen naar het centrum en wordt afgesloten met een groot concert op het Hofplein. Eerder stonden daar Manu Chao en Kool and the Gang. Dit jaar is het podium voor reggaezanger Gentleman. Niet echt van dezelfde orde, geeft Raven toe, maar wel iemand die precies past bij de doelstelling de organisatie: Gentleman is een Duitser, maar werd beïnvloed door de vele verschillende culturen die in Europese steden samensmelten en groeide uit tot een mondiale reggae-ster.

Terwijl de bevolkingsgroepen van Rotterdam vanzelf mixen tijdens het Zomercarnaval probeert de organisatie dat ook voor elkaar te krijgen in de dagen voorafgaand aan het straatfeest, in concertzaal De Doelen. Dat is lastiger. Woensdag en donderdag zijn er twee concerten die „de straat naar De Doelen moeten brengen”, volgens Raven. Rapper en dichter Saul Williams speelt samen met jazzblazer David Murray. Een dag later sluit Ernest Ranglin, een grondlegger van reggae en ska, zijn zestigjarige carrière af met grote sterren uit de jazz- en wereldmuziek: afrobeatdrummer Tony Allen, zanger Cheikh Lo en bassist Ira Coleman.

Raven: „Zo'n kunstpodium heeft voor veel mensen een hoge drempel. Ze krijgen het gevoel dat ze er niet thuis horen. Dat willen we veranderen door de helden van de culturen zelf te programmeren. Door die gratis in zo’n zaal te zetten geeft het ook cultuurtrots voor die mensen.”

De kernorganisatie van Rotterdam Unlimited is overwegend blank. Weten zij wel wat ‘die mensen’ willen? Raven: „Wij faciliteren het Zomercarnaval, het bestuur daarvan is volledig Antilliaans. Zo iemand als Williams is het grote voorbeeld van de spoken word-scene in Rotterdam en daar is van nature ook veel interesse in jazz, vanwege het improviseren.”

De suggestie dat een programma in de concertzaal toch vooral komt vanuit wit wensdenken, wijst ze van de hand. „Wij zoeken een zo gemêleerd mogelijk publiek en daar slagen we in. Ik herinner me nog goed de rode koontjes van de directeur van De Doelen vorig jaar. We hadden toen het Surinaamse muziekprogramma Sranan Gowtu. Hij had nog nooit zo’n gekleurd publiek in zijn zaal gehad.”

Straatparade, 30/7 Rotterdam. Inl: rotterdamunlimited.com/zomercarnaval