Privacyregels zitten groei in de weg

Data-analyse en risicobeheer

Lexis Nexis Risk Solutions, verzamelt en analyseert data. In de VS doet het bedrijf het goed. Daarbuiten gelden strengere privacyregels.

LNRS ontwikkelde een app waarmee Amerikaanse politieagenten autoschade sneller kunnen opnemen. Foto Karl Gehring / Getty Images

Na de recente schietpartijen tegen agenten in Baton Rouge en Dallas is het een wrang voorbeeld. Mark Kelsey zegt het zelf. „Maar in de VS overlijden gemiddeld meer agenten op de plek van een verkeersongeluk, bij het opnemen van de schade, dan door schietincidenten”, aldus de bestuursvoorzitter van Lexis Nexis Risk Solutions. „Dus hoe korter een agent op de plaats van een crash is, hoe beter.”

Lexis Nexis Risk Solutions (LNRS) is een van de vier divisies van het Brits-Nederlandse informatieconcern RELX, voorheen Reed Elsevier. Voor Amerikaanse politiekorpsen maakte LNRS de mobiele app eCrash die het invullen van schadeformulieren vereenvoudigt en helpt bij de afhandeling van het ongeluk. Chauffeurs die net een ongeluk hebben gehad, geven de agent hun naam, adres en woonplaats. Die informatie gaat de app in. Kelsey: „Op basis daarvan wordt veel informatie automatisch ingevuld”. Die data komen uit openbare bronnen, en van onder meer verzekeraars. Hierdoor hoeft een politieman nog maar 19 minuten langs een snelweg met voorbijrazend verkeer te staan. Dat was 61 minuten.

Update: RELX heeft zijn winst en omzet afgelopen maanden verder weten op te voeren. Dat maakte het het bedrijf donderdag bekend. RELX boekte vorig kwartaal een omzet van 4,2 miljard euro, 4 procent meer dan een jaar eerder. De operationele winst steeg met 6 procent, naar 1,3 miljard euro.

Opmerkelijk: de politie krijgt eCrash gratis. LNRS verdient zijn geld met de verkoop van de informatie van die ongelukken aan verzekeraars, verrijkt met relevante data. Verzekeraars besparen zo geld, zij hoeven niet langer alle politieverslagen door te vlooien.

Zo werkt Lexis Nexis Risk Solutions. Het bedrijfsonderdeel – vorig jaar de sterkst groeiende tak van RELX in omzet en bedrijfsresultaat – verzamelt en analyseert enorme hoeveelheden gegevens. Klanten zijn onder meer banken, verzekeraars, overheden, zorginstellingen en luchtvaartmaatschappijen. LNRS is groot in big data, vooral in de Verenigde Staten. Het bedrijf zou graag willen groeien buiten de VS, maar dat blijkt moeizaam, vooral door strengere privacyregels in het buitenland.

Doktersrekening

Topman Kelsey vertelt telefonisch hoe Risk Solutions lokale overheden toont wie sjoemelt met zijn voedselbonnen (food stamps), banken toont of klanten bonafide zijn, en ziekenhuizen of de patiënt zijn doktersrekening kan betalen.

Zakenbank UBS schat dat de Amerikaanse markt voor data-analyse en risicobeheer circa 12,5 miljard euro groot is. RELX heeft een marktaandeel van ruim 15 procent. Grote concurrenten zijn Equifax, Experian, en IMS. Kelsey benadrukt dat het een voordeel is dat Lexis Nexis Risk Solutions niet verbonden is aan bijvoorbeeld een verzekeraar. Daarom zijn alle grote maatschappijen bereid hun klantgegevens te sturen en kan LNRS zijn klanten een beeld van de hele branche voorschotelen. Bijvoorbeeld of de afnemers van een bepaalde schadeverzekering zich relatief vaak of juist zelden laten uitbetalen.

LNRS had in 2015 een omzet van 1,6 miljard pond (1,92 miljard euro), 7 procent meer dan in 2014 en goed voor 26 procent van de totale omzet van RELX. Ter vergelijking: de omzet van de wetenschappelijke uitgeverij Elsevier, al decennia RELX’ grootste divisie, steeg met 2 procent. Ook het bruto bedrijfsresultaat van LNRS steeg vorig jaar 7 procent naar 575 miljoen pond. En die groei ligt al minstens vier jaar op hetzelfde niveau.

Big Brother

Twee overnames van het toenmalige Reed Elsevier liggen aan de basis van Risk Solutions, vertelt Kelsey. In 2004 kocht het Brits-Nederlandse concern het Amerikaanse bedrijf Seisant. Daarmee kreeg het de computertechnologie in handen om grote hoeveelheden data te analyseren. En in 2008 nam Reed Elsevier het Amerikaanse informatiebedrijf ChoicePoint over. Dat leverde al gedetailleerde data aan met name verzekeraars.

‘Reed Elsevier koopt Big Brother’, kopte De Telegraaf in 2008. Niet onlogisch, want het bedrijf weet behoorlijk veel van de gewone burger. Privacy is een belangrijk thema binnen het bedrijf, en niet alleen uit maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het beperkt in feite de internationale expansie van LNRS. Wetgeving op het gebied van persoonsgegevens die strenger is dan in de Verenigde Staten, maakt het lastig om de producten en diensten van Risk Solutions te verkopen buiten de VS. „Onze technologie laat zich gemakkelijk gebruiken in het buitenland”, zegt Kelsey. „Maar de moeilijkheid zit in de lokale data, en de regelgeving.”

Kelsey: „Toen ik in 2012 bestuursvoorzitter werd hadden we een omzet van ruim 1,5 miljard dollar. Minder dan 1 miljoen daarvan kwam van buiten de VS.” Hij schreef een tienjarenplan voor buitenlandse expansie. Die beperkt zich voorlopig tot vier landen. LNRS is recentelijk op bescheiden schaal actief geworden in het Verenigd Koninkrijk, China, Brazilië en India. Landen met een relatief strenge privacywetgeving zoals Duitsland en Frankrijk staan nog niet op Kelseys lijst van internationale expansie.

In het VK kocht RELX in 2014 het relatief kleine bedrijf Wunelli. Dat maakt TomTom-achtige kastjes en houdt het rijgedrag bij van chauffeurs. Wunelli analyseerde miljarden mijlen aan weggebruik en levert die data aan verzekeringsmaatschappijen. Chauffeurs met een Wunelli-kastje die zich netjes gedragen krijgen korting op hun verzekeringspremie.

Een van de conclusies van het Wunelli-onderzoek onder 20.000 chauffeurs: Britse vrouwen zijn veel betere chauffeurs dan Britse mannen.