Omzet van KPN daalt verder

Het bedrijf kampt met een dalende vraag vanuit de zakelijke markt, juist de belangrijkste pijler van het bedrijf.

Beeld ter illustratie. Remko de Waal / KPN

De omzet van KPN daalde afgelopen kwartaal verder met 4,3 procent naar 1.676 miljard euro op jaarbasis. Het bedrijf had opnieuw last van een dalende vraag uit de zakelijke markt, juist de belangrijkste pijler van het bedrijf.

Met de verkoop van bundels op de consumentenmarkt doet KNP wel goede zaken. Zo heeft 38 procent van de mobiele abonnees een bundel van vaste en mobiele diensten, waar dat vorig jaar nog 26 procent was. 33 procent van de breedbandklanten koos voor een een vast-mobiele bundel, in 2015 was dat nog 23 procent.

Klantgroei

Op de consumentenmarkt presteert KPN beter dan op de zakelijke markt, maar daar namen de opbrengsten ook af. Het bedrijf kreeg er 15.000 breedbandklanten bij en 23.000 mobiele abonnees, maar het bedrijf kampte met dalende inkomsten uit het telefoonverkeer. Ziggo zag in het eerste kwartaal van dit jaar duizenden klanten naar KPN vertrekken, waardoor de omzet van dat bedrijf licht terugliep.

Bezuinigen

KPN heeft eerder dit jaar grote bezuinigingen aangekondigd van honderden miljoenen per jaar om de verliezen op de zakelijke markt te compenseren. Concurrenten als Vodafone en Ziggo willen zich ook op middelgrote bedrijven storten om sneller kabel en mobiele telefonie als combinatie te kunnen verkopen.

Om de verliezen op de zakelijke markt te compenseren, probeert KPN meer een dienstverlener op het gebied van ICT te worden. Topman Eelco Blok wijst er in een toelichting op dat afgelopen tijd een aantal belangrijke meerjarige contracten werd afgesloten met grote zakelijke klanten op het gebied van IT. De toenemende populariteit van dit soort nieuwe diensten kan de verliezen in de traditionele telecomdiensten nog niet compenseren.