Facebook zet flinke groei door in tweede kwartaal

De omzet steeg met bijna 60 procent, de winst verdrievoudigde bijna ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015.

Foto Matt Rourke / AP

Net als in de eerste drie maanden van dit jaar kan Facebook ook in het tweede kwartaal zeer goede resultaten overleggen. De omzet steeg met bijna 60 procent tot 6,4 miljard dollar, maakte het bedrijf woensdag bekend.

De nettowinst was bijna drie keer zo hoog, met ruim 2 miljard dollar, ten opzichte van 700 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzetgroei heeft vooral te maken met de toegenomen advertentie-inkomsten. Die waren 63 procent hoger dan vorig jaar. Binnen de advertentie-inkomsten neemt mobiel een steeds belangrijkere rol in. Vorig jaar kwam 76 procent van de verdiensten aan advertenties van mobiel, nu is dat 84 procent.

Lees ook dit stuk over het verdienmodel van Facebook : Zo verdient Facebook geld aan gebruikers

Topman Mark Zuckerberg zegt in een verklaring vooral blij te zijn met de rol die video speelt bij de groei van het sociale medium:

“We gaan alsmaar meer naar een wereld waar video zich in het hart van onze diensten bevindt.”

De toename van het aantal gebruikers van Facebook kent vooralsnog ook geen grens. In het tweede kwartaal telde Facebook 1,13 miljard dagelijkse gebruikers, waarvan 1,03 via mobiele telefoons. Dat is 17 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2015.