Dit vindt NRC van de films die deze week uitkomen

De jonge, onaangepaste tienermeisjes uit Madeliefjes – een van de meest brutale films uit de geschiedenis – zijn maffer dan ooit en na negen jaar is Matt Damon terug in zijn bekendste rol in Jason Bourne.

  • ●●●●●

    Jason Bourne: Spionagethriller

    Jason Bourne is de nieuwe James Bond, maar met één groot verschil: hij kan door niemand anders worden gespeeld dan door Matt Damon. Want op het moment dat er films gemaakt gaan worden zoals The Bourne Legacy (2012) waarin Jeremy Renner een Bourne-achtig personage speelt, dan gaat het mis. Matt Damon is steeds meer in zijn rol gegroeid van CIA-agent met geheugenverlies. Lees de recensie: Onderhoudend, maar ook wel tikje routineus

    Regie: Paul Greengrass. Met: Matt Damon. In: 118 bioscopen.

    Interview Matt Damon: Hoewel hij eigenlijk was gestopt, keert hij toch terug als Jason Bourne. „Zolang Paul Greengrass regisseert, blijf ik hem spelen.” Lees: ‘Bourne staat in de wereld van nu
    Profiel Matt Demon: Hij valt op door onopvallend te zijn, en werd zo een van Hollywoods grootste sterren. Lees: Iedereen houdt van Matt Damon
  • ●●●●

    The Here After: Drama

    ‘Het gaat vast goed”, zegt een bezorgde begeleider voor ze twee met pincodes beveiligde deuren opent en puber John (Ulrik Munther) bij zijn vader in de auto stapt. Er volgt een lange rit huiswaarts waarin onhandige, liefdevolle aanrakingen van de vader worden afgewisseld met even onhandige pogingen zijn zoon te verplichten een gordel om te doen. Tot ver in The Here After blijft vaag waarom John twee jaar eerder in de jeugdgevangenis is beland. Sneller is duidelijk dat het niet goed komt. Lees de recensie: Tweede kans voor gevaarlijke puber

    Regie: Magnus von Horn. Met: Ulrik Munther, Mats Blomgren, Loa Ek. In: 8 bioscopen

  • ●●●●●

    Meester Kikker: Jeugdfilm

    Ze woont met haar moeder, een drukbezette dierenverzorgster, in een huis vol kuikens, schildpadden en andere beesten. Helemaal vreemd vindt Sita (Yenthe Bos) in Meester Kikker het dus niet als haar favoriete leraar vertelt dat hij af en toe in een kikker verandert. Het korte boek waarop de film is gebaseerd, is een buitenbeentje uit het oeuvre van auteur Paul van Loon (Dolfje Weerwolfje, Griezelbus). Hier geen gegriezel op kinderniveau, maar scènes waarin een slijmerige amfibie moet worden gekust om te kijken of hij opnieuw een leraar wordt, en een nukkige, nieuwe directeur die strafpunten uitdeelt als kinderen te vrolijk zijn. Lees de recensie: De leraar is een kikker en de directeur een ooievaar

    Regie: Anna van der Heide Met: Georgina Verbaan, Jeroen Spitzenberger, Yenthe Bos. In: 111 bioscopen

  • ●●●●●

    Mike and Dave Need Wedding Dates: Komedie

    Feestbeesten Mike en Dave beloven hun ouders fatsoenlijke meisjes mee te nemen naar het huwelijk van hun zus, dat op Hawaï gevierd wordt. Alice en Tatiana, die eveneens niet vies zijn van een feestje, melden zich aan maar doen zich voor als uiterst beschaafd duo. Eenmaal op Hawaï zorgt een rappe opeenvolging van uit de hand lopende gebeurtenissen ervoor dat hun façade van keurigheid al snel afbrokkelt. De kijker krijgt flink wat voor de kiezen, van buitensporig veel schaamhaar tot masturberende vrouwen in de sauna. Lees de recensie: Komedie verdeelt ranzigheid keurig over de seksen

    Regie: Jake Szymanski. Met: Zac Efron, Adam Devine, Aubrey Plaza. In: 91 bioscopen

  • ●●●●

    El Olivio: Sociaal-drama

    Als meisje ziet Alma hoe haar vader en oom hun ongeveer tweeduizend jaar oude olijfboom verkochten, tot groot verdriet van haar opa. Voor hem is de boom heilig. Alma speelde graag in het blootliggende wortelstelsel. Vele jaren later lijdt opa aan alzheimer en om hem op te beuren besluit Alma de boom op te halen uit Düsseldorf, waar de olijfboom inmiddels dienst doet als trofee voor een energiebedrijf. Lees de recensie: Oude olijfboom als symbool van Spaanse misère en hoop

    Regie: Icíar Bollaín. Met: Anna Castillo, Javier Gutiérrez, Pep Ambròs, Manuel Cucala. In: 12 bioscopen.

  • ●●●●●

    Madeliefjes: Filmklassieker

    Marie en Marie zijn de Pippi Langkousen van de filmgeschiedenis. Of misschien moeten we zeggen: haar dochters. Want beide jonge, onaangepaste tienermeisjes uit Madeliefjes – een van de meest brutale films uit de geschiedenis – zagen in 1966 het levenslicht; 21 jaar na de geboorte van Pippi. Zijn ze oud geworden, die twee spiegelbeeld-Maries? De een blond en de andere donkerharig, met hun zwart-wit geruite bikini’s en hun bloemenpyjama’s? Met hun opstandige fratsen, hun lieflijk-vileine stemmetjes en hun pruilende luimen? De filmgeschiedenis heeft hun inmiddels vele dochters gegeven, van Amélie tot Pepperminta, de schepping van de Zwitserse beeldend kunstenaar Pipilotti Rist. Maar toch hebben deze twee jonge vrouwen met hun puberale peutergedrag, die de wereld aan stukken knippen in een film die brokstukken weer aan elkaar plakt, de tijd weerstaan. Lees de recensie: Marie en Marie: maffer dan ooit

    Regie: Vera Chytilová. Met: Jitka Cerhová, Ivana Karbanová. In: 6 bioscopen

  • ●●●●

    Neon Bull: Experimenteel

    Eigenlijk is Neon Bull niet te classificeren. Het is deels documentaire, deels surrealistische fictie. En het is vooral een film waarin alles in wording en beweging is: het traditionele Braziliaanse stierengevecht ‘vaquejada’ dat langzaam vercommercialiseert, de horizon die steeds verder moderniseert, de erotische scheidslijnen tussen mens en dier en man en vrouw die voortdurend verschuiven. Bovenal is Neon Bull een film die zich tussen schilderkunst en dans beweegt, die het ene memorabele beeld aan het andere rijgt. Lees de recensie: Overrompelend en hitsig

    Regie: Gabriel Mascaro. Met: Juliano Cazarré, Maeve Jinkings. In: 15 bioscopen

  • ●●●●●

    Vampierzusjes 2: Kinderfilm

    Vampierzusjes, dat klinkt koddig, en dat is deze groep 8-vampierfilm ook. Het is de tweede in een reeks naar de boeken van Franziska Gehm, over zusjes Dakaria en Sylvania, die een normale moeder hebben, en een vampier als vader. Dankzij hun vader kunnen ze vliegen, dankzij hun moeder gedijen ze gewoon in het daglicht, zij het met zonnebrandfactor vijfduizend. In het tweede deel breekt bij de meisjes de puberteit aan, die hun sluimerende identiteitscrisis – een risico, bij halfvampiers – verder versterkt. Lees de recensie: Vermakelijke vampierzusjes

    Regie: Wolfgang Groos. Met Laura Roge, Marta Martin. In: 32 bioscopen