Tweede kans voor gevaarlijke puber

Perfect gecast: Ulrik Munther als schijnbaar doodnormale puber John ©

‘Het gaat vast goed”, zegt een bezorgde begeleider voor ze twee met pincodes beveiligde deuren opent en puber John (Ulrik Munther) bij zijn vader in de auto stapt. Er volgt een lange rit huiswaarts waarin onhandige, liefdevolle aanrakingen van de vader worden afgewisseld met even onhandige pogingen zijn zoon te verplichten een gordel om te doen.

Tot ver in The Here After blijft vaag waarom John twee jaar eerder in de jeugdgevangenis is beland. Sneller is duidelijk dat het niet goed komt. Behalve ongemak wekt jeugddelinquent John ook afkeer en haat op, bij dorpsbewoners die niet vergeven hebben wat hij heeft gedaan.

Voor zijn eerste speelfilm trekt Zweed Magnus von Horn (1983) naar een boerendorp waar de tijd niet heeft stilgestaan – getuige de zwaar gepiercete jeugd – maar waar anoniem door de lokale supermarkt lopen nog steeds onmogelijk is. Von Horn werkt samen met de Poolse cameraman Lukasz Zal (1981) die eerder voor zwart-witdrama Ida een Oscarnominatie ontving. Zal laat het Zweedse platteland baden in koude kleuren. De kleursymboliek – kilheid, afstand – wordt versterkt door personages die elkaar vaak van een afstand observeren.

Von Horn laat iedere poging tot psychologisering achterwege. Ook is er geen pathetiek: Ulrik Munther (1994), die als zanger het Zweedse equivalent van het Junior Songfestival won, blijkt perfecte gecast als schijnbaar doodnormale nukkige puber. In zijn wat uitdrukkingsloze blik zit een mix van spot, gevoelloosheid en wanhoop. Voor kijkers blijft hij een even groot mysterie als voor zijn omgeving.

Mondjesmaat wordt informatie over Johns daad vrijgegeven – vooral via gesprekken met zijn nieuwe liefje (Loa Ek). Tussen vader en zoon verloopt de communicatie stroef: gesprekken gaan voornamelijk over tafelmanieren.

In tegenstelling tot het veelgeprezen Jagten (2012) gaat The Here After niet alleen over de heksenjacht en hysterie die in een kleine gemeenschap kan ontstaan na een – in dit geval reële – vreselijke misstap. Er zijn ook genoeg mensen die het hoofd wél koel proberen te houden en John een tweede kans gunnen. Maar hoe breng je dat in de praktijk als dader en slachtoffer elkaar niet kunnen ontwijken? Von Horn levert een afstandelijk, maar krachtig debuut af.