Recensenten lyrisch over nieuwe Harry Potter-toneelstuk

NRC verzamelde een aantal recensies over het toneelstuk, dat maandag in Londen in première ging.

Archieffoto van JK Rowling uit 2011. Foto Suzanne Plunkett / Reuters

Hoewel Potterfans nog vijf dagen moeten wachten voor op zaterdag middernacht het achtste Harry Potterboek verschijnt, konden inwoners van Londen afgelopen maandag al naar de toneelversie van het laatste (?) deel in de populaire reeks. Veel critici die er van tevoren niet veel van verwacht hadden kwamen bedrogen uit: het toneelstuk werd door recensenten jubelend ontvangen.

Hoe zat het ook weer? Met het verschijnen van het zevende boek Harry Potter en de Relieken van de Dood in 2007 kwam de reeks ten einde. Er zou nooit een achtste deel komen, zo zwoor schrijfster J.K. Rowling - die zich al gauw op andere fictie ging richten. Na het gemengd ontvangen Een goede raad uit 2012 ging ze zelfs romans onder het pseudoniem Robert Galbraith schrijven. Vorig jaar verscheen het derde boek geschreven onder die nom de plume.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Rowling schreef een toneelstuk over Harry dat zich tien jaar na de boekenreeks afspeelt: Harry Potter en het Vervloekte Kind. Hierover schreef NRC-journalist Thomas de Veen eerder:

Potter is dan ambtenaar op het ministerie van Toverkunst. Hij kampt met een burnout en worstelt met zijn verleden en met het effect dat zijn roem heeft op zijn kinderen. J.K. Rowling schreef het toneelstuk samen met de regisseurs ervan, John Tiffany en Jack Thorne.

De Engelstalige boekversie van dit toneelstuk verschijnt dus wanneer komende zaterdag overgaat in zondag. Een Nederlandse vertaling wordt op 18 november verwacht. NRC verzamelde enkele recensies over het toneelstuk, dat maandag in première ging. Een try-out van het eerste deel werd vorige maand ook goed ontvangen.

Kasia Delgado, The Radio Times

“Het toneelwerk is enorm vindingrijk en creatief. Het publiek klapte en hapte naar adem toen de karakters door platform 9 3/4 verdwenen, toen oren begonnen te roken en toen bezemstelen boven de grond zweefden. De meest levendige delen van Rowlings romans - de Hogwarts Express, de Grote Zaal, de Sorteerhoed - verliezen niets van hun magie op het toneel omdat ieder minutieus detail duidelijk goed is doordacht en voorbereid.”

Matt Trueman, Variety

“Ieder element van de show klopt. Jamie Harrisons illusies, vingervlugheid en misleiding zouden niets zijn zonder Neil Austins geweldige belichting. Steven Hoggetts beweging maakt de kostuums van Katrina Lindsay. Het is totaal theater. En, ja, het is magie.”

Dominic Cavendish, The Telegraph

“Ik had mijn bedenkingen. Zo komen de mannelijke rollen veel beter uit dan de vrouwelijke. We zien veel te weinig van bijvoorbeeld de dochter van Ron en Hermelien. Maar wie op die tekortkomingen focust, mist het punt. Het grote nieuws is dat dit precies is wat nodig was, dat dit de lat voor familievermaak voor de komende jaren omhoog legt en mogelijk zelfs een hele cyclus nieuwe verhalen uit de Potterwereld inluidt.”

Elysa Gardner, USA Today

“Perfectie is onhaalbaar in deze rommelige wereld, maar we worden gerustgesteld door een bekend en geliefd autoriteitsfiguur in Het Vervloekte Kind dat liefde het beste is dat we kunnen bereiken. In alle gekke bochten waarin het stuk zich wringt, is dit geen moment onzeker.”

Theo Bosanquet, TIME

“De Potterboeken hebben een hele generatie geïnspireerd om boeken te gaan lezen. Het vervloekte kind zal hetzelfde doen voor theater, waar Pottergekke millennials de zalen zullen vullen. Alleen daarvoor verdient het stuk al een oneindige looptijd.”