De ‘stakingsbrekers’ van easyJet zitten volgens de vakbond al klaar

Piloten-cao

EasyJet bereidt zich voor op een pilotenstaking, die sinds kort nog maar zes uur van tevoren hoeft te worden aangekondigd.

De incheckbalie van easyJet op Schiphol. Foto Remko de Waal / ANP

Veertien piloten wachten in het Park Plaza hotel op Schiphol. Veel te doen hebben ze niet, de voornamelijk Britse piloten met een halve kantoorbaan. Ze zijn in Nederland om in te springen bij een eventuele pilotenstaking bij hun werkgever easyJet, ze hebben alleen geen idee wanneer.

Dat is tenminste de situatie zoals de Vereniging voor Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) die schetst. De cao-onderhandelingen tussen de pilotenvakbond en de luchtvaartmaatschappij zijn uitgelopen op een patstelling. De bond dreigt het vliegverkeer van de prijsvechter plat te leggen tijdens de drukste periode van het jaar, maar dat heeft geen zin zolang vervangers in hotelkamers klaarstaan om in te vallen.

Ook de luchtvaartmaatschappij kan geen kant op. De eventuele vervangers van de piloten terugsturen is geen optie, want dat is juist waar de VNV op wacht.

Verloren kort geding

EasyJet wil overigens niet zeggen of het piloten in een hotel heeft ondergebracht. „Je kan je voorstellen dat er plannen klaarliggen”, is wat een woordvoerder erover kwijt wil. In juni zette easyJet bij een staking piloten uit het buitenland in om vluchten toch te laten vertrekken.

De VNV spande een kort geding aan om wat zij zagen als ‘stakingsbreken’ te laten verbieden, maar verloor. Wel werd de termijn verkort waarbinnen een staking bekendgemaakt moet worden, van 48 tot 6 uur.

De onderhandelingen over de cao van de 72 piloten van easyJet in Nederland liepen in juli stuk, na meer dan een jaar onderhandelen. Belangrijkste punten van discussie zijn het pensioen, doorbetaling van loon bij ziekte en het aantal dagen dat piloten onderweg zijn. De VNV wil onder meer dat het pensioen en de doorbetaling bij ziekte niet alleen meer gebaseerd worden op het vaste inkomen van de piloten, maar ook op het variabele deel, zo’n 20 tot 25 procent van het inkomen.

Een andere grief van de vakbond is dat piloten van easyJet in Nederland er in vergelijking met hun buitenlandse collega’s slecht van afkomen. EasyJet zou bij de opening van de luchtbasis gebruik hebben gemaakt van een goede onderhandelingspositie, doordat veel Nederlanders terugwilden naar hun thuisland.

De luchtvaartmaatschappij ziet dat anders. Het jaar na de opening van de basis was altijd al bedoeld om een nieuwe cao op te tuigen, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Daarnaast was de laatste aanbieding volgens de budgetmaatschappij een „sterk verbeterd pakket”, met onder meer een verdubbeling van de pensioenbijdrage en een eenderde hogere vergoeding bij ziekte.