Wat moet een telecombedrijf met het kwakkelende Yahoo?

Drie redenen voor overname

Verizon wil Yahoo kopen. Dat zegt veel over de concurrentie tussen telecombedrijven en internetbedrijven.

Na maanden leuren is het rond: telecomgigant Verizon wil Yahoo kopen voor 4,8 miljard dollar (zo’n 4,4 miljard euro). Dat maakten de bedrijven maandag bekend. Het bod maakt een einde aan speculaties over de toekomst van het kwakkelende bedrijf.

Het maakt ook een einde aan een tijdperk. Yahoo was een van de pioniers uit de internetzeepbel in de jaren 90. Het internetbedrijf met onder meer een maildienst, een zoekmachine en een aantal nieuwssites krimpt al tijden.

Pogingen van bestuursvoorzitter Marissa Mayer om weer te groeien, mislukten keer op keer. Eigenlijk is het enige grote succes voor Yahoo het feit dat het bedrijf een belang hheeft genomen in de succesvolle Chinese onlinemarktplaats Alibaba.

De malaise bij het oorspronkelijke internetbedrijf was zo groot dat Yahoo de de laatste maanden op de beurs zelfs minder waard was dan zijn aandeel in Alibaba en de joint venture Yahoo Japan. Beleggers vinden de Amerikaanse kernactiviteiten van Yahoo (in 2015: 5 miljard dollar omzet, 4,3 miljard verlies en 10.000 werknemers) daarmee dus minder dan waardeloos.

Daar is Verizon (in 2015: 132 miljard dollar omzet, 17,9 miljard winst, 173.000 werknemers) het dus niet mee eens. Wat ziet de grootste Amerikaanse aanbieder van mobiele telefonie in Yahoo?

1. Advertenties

De aankoop van Yahoo past in de steeds heviger strijd tussen telecombedrijven en internetbedrijven als Google en Facebook. Telecombedrijven zien dat internetbedrijven steeds meer diensten aanbieden via hun netwerken, terwijl zij daar nauwelijks aan verdienen. Denk aan Facebooks dochterbedrijf WhatsApp, dat bijna alle sms-inkomsten van providers heeft laten verdampen.

Om terug te slaan, wil Verizon graag marktaandeel afsnoepen van Facebook en Google in de markten waar zij nu met afstand het meeste geld verdienen: online-advertenties. Yahoos advertentieplatform zou daarbij moeten helpen.

Verizon heeft daarin nog wel een lange weg te gaan; volgens de Amerikaanse marktonderzoeker eMarketer hebben Google en Facebook samen meer dan de helft van de Amerikaanse advertentiemarkt in handen, Yahoo 3 procent.

2. Gegevens over klanten

Om advertenties zo goed mogelijk op klanten af te stemmen, zijn veel gegevens nodig. En data heeft Yahoo in de loop van de jaren van al zijn gebruikers volop verzameld. Die gegevens wil Verizon combineren met de grote hoeveelheden informatie die het bedrijf al heeft over wat klanten op zijn netwerk doen.

3.Klantenbinding

Verizon strijdt met internetbedrijven ook vooral om de tijd van de klant. Hoe langer Verizon zijn klanten weet vast te houden op eigen sites en apps, hoe meer data en advertentiegeld zij opleveren – en hoe minder tijd ze kunnen besteden aan Facebook en Google. Dat verklaart waarom Verizon eerder ook AOL, het moederbedrijf van nieuwssites Huffington Post en TechCrunch overnam. In de Verenigde Staten worden Yahoo News, Yahoo Finance en Yahoo Sports nog tamelijk vaak bezocht.

Verizon behoudt de merknamen van die sites. Maar van het bedrijf Yahoo (ooit 125 miljard dollar waard) is na de overname slechts een huls met patenten en belangen in andere bedrijven over.