Wat moet een telecombedrijf met het al jaren kwakkelende Yahoo?

Drie redenen voor overname Verizon wil Yahoo kopen. Dat zegt veel over de concurrentie tussen telecombedrijven en Facebook en Google.

©

Na maanden leuren is het rond: telecomgigant Verizon wil 4,8 miljard dollar (zo’n 4,4 miljard euro) betalen voor Yahoo. Dat maakten de bedrijven maandag bekend. Het bod maakt een einde aan speculaties over de toekomst van het kwakkelende bedrijf.

Het maakt ook een einde aan een tijdperk. Yahoo was één van de pioniers uit de internetzeepbel in de jaren ’90. Het internetbedrijf, dat onder meer een maildienst, een zoekmachine en een aantal nieuwssites bestiert, krimpt al tijden.

Pogingen van bestuursvoorzitter Marissa Mayer om weer te groeien, mislukten keer op keer. Eigenlijk is het enige grote succes voor Yahoo het feit dat het bedrijf een belang heeft genomen in de succesvolle Chinese onlinemarktplaats Alibaba.

De malaise bij de andere onderdelen is zo groot, dat het bedrijf de laatste maanden op de beurs zelfs op minder geld gewaardeerd werd dan zijn aandeel in Alibaba en de joint venture Yahoo Japan alleen al waard waren. Beleggers vinden de Amerikaanse kernactiviteiten van Yahoo (in 2015: 5 miljard dollar omzet, 4,3 miljard verlies en 10.000 medewerkers) daarmee dus minder dan waardeloos.

Daar is Verizon (in 2015: 132 miljard dollar omzet, 17,9 miljard winst, 173.000 medewerkers) het blijkbaar niet mee eens. Wat ziet de grootste Amerikaanse aanbieder van mobiele telefonie in Yahoo?

1. Advertenties

De aankoop van Yahoo past in de steeds heviger strijd tussen telecombedrijven aan de ene kant, en internetbedrijven als Google en Facebook aan de andere kant. Telecombedrijven zien internetbedrijven steeds meer diensten aanbieden over hun netwerken, terwijl zij daar zelf nauwelijks aan verdienen. Denk aan Facebooks dochterbedrijf WhatsApp, dat bijna alle SMS-inkomsten van providers heeft doen verdampen.

Om terug te slaan, wil Verizon graag marktaandeel afsnoepen van Facebook en Google in de markten waar zij nu met afstand het meeste geld verdienen: online advertenties. Yahoos advertentieplatform zou daarbij moeten helpen.

Verizon heeft wat dat betreft nog wel een lange weg te gaan; volgens de Amerikaanse marktonderzoeker eMarketer hebben Google en Facebook samen meer dan de helft van de Amerikaanse advertentiemarkt in handen, Yahoo 3 procent.

2. Data

Om advertenties zo goed mogelijk op klanten af te stemmen, zijn veel data nodig. En data heeft Yahoo in de loop van de jaren van al zijn gebruikers volop verzameld. Die gegevens wil Verizon combineren met de grote hoeveelheden informatie die het bedrijf al heeft over wat klanten op zijn netwerk doen.

3. Content

Verizon strijdt met internetbedrijven ook vooral om de tijd van de klant. Hoe langer Verizon zijn klanten weet vast te houden op eigen sites en apps, hoe meer data en advertentiegeld zij opleveren – en hoe minder tijd ze kunnen besteden aan Facebook en Google. Dat verklaart waarom Verizon eerder ook AOL, het moederbedrijf van nieuwssites Huffington Post en TechCrunch overnam. In de Verenigde Staten zijn Yahoo News, Yahoo Finance en Yahoo Sports nog tamelijk veelbezocht.

Verizon behoudt de merknamen van die sites. Maar van het bedrijf Yahoo (ooit 125 miljard dollar waard) is na de overname slechts een huls met patenten en belangen in andere bedrijven over.