Waarom levert Pokémon Go Nintendo zo weinig op?

Nintendo Maandag stortte de beurskoers van Nintendo in. Reden: het bedrijf verdient nog niet veel aan het populaire Pokémon Go.

©

Drie kinderen verstijven in het Vondelpark. Op het beeldscherm van hun telefoon danst een gele eend. Al enige tijd volgen de broers, telefoons in de hand, hun vader. Nu is hun geduld beloond. Tijd voor actie. Ze maken veegbewegingen op hun telefoon. Hun moeder doet ook mee, zij is een beginneling. „Swipen, mam!”

Dit gezin – viervijfde ervan althans – speelt Pokémon Go, net als twee miljoen andere Nederlanders. Wereldwijd is het spel inmiddels zeker 30 miljoen keer gedownload. Spelers – ‘trainers’ – jagen op Pokémon, die zich overal kunnen verschuilen: op straat, in het water, in een tuin. Alles virtueel. Pokémon Go gebruikt augmented reality: het legt een extra laag op de werkelijkheid.

Gouden tijden voor Pokémons originele uitgever Nintendo, zou je zeggen. Aankopen binnen het spel, voor bijvoorbeeld extra Pokéballen, leveren dagelijks 1 tot 2 miljoen euro op, volgens Peter Warman, bestuursvoorzitter van gamesmarktanalist Newzoo.

Wil je met Pokémon Go beginnen, maar weet je niet hoe? Zo speel je Pokémon Go

Of toch niet? Maandag stortte de beurskoers van Nintendo in, nadat het bedrijf sinds 6 juli in waarde was verdubbeld. Het verloor 18 procent van zijn waarde, ofwel 6,4 miljard dollar (5,8 miljard euro). Dat het niet meer was, komt doordat meer verlies op één dag op de Japanse beurs niet is toegestaan.

De reden: Nintendo had gemeld dat het maar beperkt verdient aan het spel. Beursanalisten gaven hetzelfde signaal: het succes van Pokémon is goed nieuws voor het bedrijf, maar de koersstijging had weinig van doen met de realiteit.

Maar waar blijven die miljoenen dan? Wie verdient aan Pokémon Go?

30 cent per euro voor App Store

De eerste plek waar geld blijft hangen is de App Store. Van iedere euro die spelers uitgeven is 30 cent voor winkeleigenaren Apple en Google.

De resterende 70 cent gaat naar spelontwikkelaar Niantic, dat een deel houdt en de rest overmaakt naar de drie investeerders: Nintendo, The Pokémon Company en, opnieuw, Google.

Van het geld dat bij The Pokémon Company terechtkomt, krijgt Nintendo overigens ook weer een deel. The Pokémon Company, dat de merkrechten van Pokémon bezit, is voor 32 procent van Nintendo.

Maar veel is het bij elkaar opgeteld niet. Andrew Clarke, directeur handel van vermogensbeheerder Mirabaud Asia in Hongkong, schat dat Nintendo 10 procent krijgt van de dagelijkse 1 tot 2 miljoen euro aan inkomsten. Peter Warman van gamesmarktanalist Newzoo wil geen percentage noemen, maar benadrukt dat bedrijven een aandeelhouder niet direct cash in handen drukken.

Het kost weinig bandbreedte

En verder? Verdienen telecombedrijven bijvoorbeeld goud geld doordat Pokémon via internet gespeeld wordt? Het telefoonverbruik door Pokémon valt mee, zegt Warman van Newzoo, omdat het niet om een videostream gaat. „Het is een filter over de werkelijkheid. Dat kost weinig bandbreedte.”

Toch verdienen telecombedrijven aan Pokémon. Warman: „Video’s van mensen die Pokémon vangen, hebben nu in totaal 4,5 miljard views. Dat kost bandbreedte.”

En de servers? Aangezien het spel Google Maps gebruikt, kan het volgens Warman niet anders dan dat Pokémon Go draait op de servers van dat bedrijf. En dat kan, zegt hij, meer inkomsten genereren: als Google advertenties gaat verkopen, niet alleen door monsters ergens te plaatsen, maar ook door in te spelen op de locatie waar spelers zich bevinden.