Philips bezorgd over toestand financiële markten

Het technologiebedrijf zag de kwartaalomzet ten opzichte van een jaar geleden met 2 procent dalen.

Logo van Philips op het hoofdkantoor in Amsterdam. Foto: Remko de Waal / ANP

Philips maakt zich zorgen over de kwetsbare toestand op de financiële markten. Dat liet het technologiebedrijf maandag weten bij de presentatie van de kwartaalcijfers. In het tweede kwartaal van 2016 zag Philips de omzet met 2 procent dalen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Wel worden er betere resultaten verwacht in de komende maanden.

De angst van het Eindhovense technologiebedrijf zit in de heersende onrust op financiële markten als gevolg van internationale spanningen. Onder meer macro-economische en politieke gebeurtenissen als de Brexit, terreuraanslagen en de Amerikaanse verkiezingen vergroten volgens Philips de onzekerheid op de markten. Topman Frans van Houten vreest voor nadelige gevolgen voor de nog lopende verkoop van Philips Lighting en de verwachte verkoop van het samengevoegde lichtonderdeel Lumileds.

Omzetdaling

De omzet van Philips kwam in het tweede kwartaal uit op 5,86 miljard euro. Dit was een jaar geleden nog 5,97 miljard. Het voor eenmalige posten gecorrigeerde bedrijfsresultaat (ebita) nam toe met 43 miljoen euro naar 544 miljoen.

De nettowinst steeg van 274 miljoen naar 431 miljoen. Hiervan is 144 miljoen euro door de schadevergoeding die Philips ontving van het Japanse Funai. Dit was vanwege de mislukte verkoop van de divisie Lifestyle Entertainment in 2013.

Beursgang Philips Lighting

In mei bracht Philips een kwart van verlichtingsdivisie Philips Lighting naar de beurs. De kosten van deze afsplitsing schat Philips op 45 miljoen euro in het tweede kwartaal. Voor de tweede helft van dit jaar verwacht het Eindhovense bedrijf dat de kosten op 65 tot 85 miljoen euro uitkomen.

Met de verkoop van Lighting zette Philips de stap om zich in de toekomst uitsluitend te richten op de productie van medische technologie. De nieuwe divisie HealthTech boekte in het tweede kwartaal een verkoopgroei van 5 procent ten opzichte van vorig jaar.