Straatfotografie draait om mensen en hun interactie

Window talk. John Sassen

“Het niveau valt me eerlijk gezegd nog een beetje tegen”, zegt Arjan de Jongh, beeldredacteur online bij nrc.nl, als hij een eerste blik werpt op de inzendingen van de maand juli die tot nu toe zijn binnengekomen bij de NRC Fotowedstrijd. Het thema is ‘Straatleven’, en De Jongh ziet wel veel straat, maar vooral veel kiekjes die daar schijnbaar willekeurig genomen zijn.

“Van een hoop foto’s vraag ik me af waarom ze überhaupt zijn gemaakt en ingestuurd. Oninteressante beelden, van te veraf genomen, met rommelige achtergronden. Zonde, want zo’n achtergrond is belangrijk. Mensen zien vaak alleen hun onderwerp en vergeten dan te letten op wat erachter gebeurt.”

Een ander minpuntje: mensen die op de rug zijn gefotografeerd. “Een bekende valkuil. Het is een van de moeilijkste dingen van het fotograferen van vreemden op straat: contact maken. Je moet dichtbij komen voor een goede foto, maar dan loop je dus de kans dat je gezien wordt door diegene die je fotografeert. En dat wil niet iedereen. Je kan natuurlijk een telelens gebruiken, maar dan ben je algauw voyeuristisch bezig. Als het wel lukt om contact te maken, zoals bij deze poffertjeskraam, levert dat direct een plezierige foto op.”

Interactie

Straatfotografie draait om mensen en hun interactie onderling of met de omgeving, volgens De Jongh, zoals op Kindness is free van Paul Zoetemeijer. “Als de foto een verhaal vertelt, gevat in een prettige compositie, dan ben je er al. Ook Window talk, met een passant voor een winkelruit, bevat interactie, maar je vraagt je vooral ook af wat er gebeurt. Wat is dit? Een pizzeria? Je gaat op zoek naar het verhaal erachter en blijft er lang naar kijken. Heel fijn.”

En toch, ook een foto ‘van achteren’ hoeft niet per se een slechte foto te zijn. Integendeel, sommige behoren zelfs tot de favorieten van De Jongh. Zoals Between van Chiu Chun Yin. “Een rustige, evenwichtige compositie met een lekkere dubbeling van man en hond. Dat je hem op de rug ziet, stoort hier niet door de prettige beeldrijm.”

Of neem die foto van die non, ook al van op de rug gezien. “De verwondering over het afgebeelde is hier zo sterk dat je als het ware met haar meekijkt. Wat doet ze daar bij dat hek? Wat ziet ze erachter? Mijmert ze over een gesloopt pand dat ze zich uit haar jeugd herinnert? Of is ze in de war en verdwaald?”

Henri Cartier-Bresson

“Qua compositie is dit spelende kind zeer geslaagd, in de beste traditie van Henri Cartier-Bresson. Sterke vormen die de aandacht naar het onderwerp trekken. Wat zonlicht van linksboven had het helemaal afgemaakt, de foto is nu wat donker.”

En heel soms mag je alle regels overtreden, zegt De Jongh. “Maar dan ook enkel en alleen als je een heel goed idee hebt, zoals deze collage van zadelhoesjes bewijst.”

Foto’s bekijken of zelf inzenden kan op foto.nrc.nl. Het thema van deze maand is Straatleven.