Samenwerking TMG en Talpa rond, zonder extra miljoenen

Radio en online video

Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa brengen hun radiozenders samen. TMG gaat echter geen 27 miljoen euro steken in het nieuwe bedrijf.

Na zes maanden van onderhandelen zijn Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa akkoord over hun samenwerking op het gebied van radio en televisie. In januari meldden beide mediabedrijven al dat zij hun radiozenders zouden onderbrengen in één bedrijf. Dat is wettelijk toegestaan sinds dit jaar de eigendomsbeperkingen in de Mediawet zijn versoepeld. Bovendien wilden zij samen internettelevisie gaan maken.

TMG, uitgever van De Telegraaf en regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland, zou 27 miljoen euro inbrengen in het nieuwe gezamenlijke bedrijf. Dat bedrag is nu van tafel. TMG steekt geen extra geld in het bedrijf. „Ik ben zeer verheugd over de uitkomst van de onderhandelingen”, zegt Geert-Jan van der Snoek, bestuursvoorzitter van TMG, in een verklaring. „Zonder de eenmalige cash-investering van 27 miljoen.”

Radio

TMG en Talpa brengen vier van hun radiozenders onder één dak: Radio 538 en Radio 10 van Talpa en Sky Radio en Radio Veronica van TMG. Talpa’s SLAM! gaat niet meer. Dat staat in de verkoop; TMG’s klassieke muziekzender Classic FM blijft eveneens buiten de transactie.

Voor radioluisteraars betekent de samenwerking dat de vier zenders elkaar niet langer hoeven te beconcurreren. Zij kunnen zich meer gaan onderscheiden. Minder middle of the road-muziek, meer uitgesproken keuzes, stellen beide partijen in het vooruitzicht. De radiostations moeten evolueren naar ‘interactieve muziekmerken’, stellen zij in de verklaring. Dat betekent meer op maat gesneden muziek, maar ook video en andere informatie, via internet, mobiele telefoon en sociale media.

Talpa krijgt een belang van 77,15 procent in het nieuwe radiobedrijf; TMG 22,85 procent. Dat minderheidsbelang kan oplopen tot 25 procent. Sky Radio en Radio Veronica verhuizen van Naarden naar het kantoor van Radio 538 in Hilversum.

Televisie

De samenwerking tussen Talpa en TMG komt erop neer dat het bedrijf van John de Mol de webkanalen gaat bouwen (techniek, infrastructuur) die TMG in januari volgend jaar wil beginnen. Vanuit De Telegraaf komt er een digitale 24 uurs-nieuwszender, en vanuit de redactie Telesport maakt TMG een digitale 24 uurs-zender met sportnieuws en -achtergronden. Vorige maand presenteerde het bedrijf de eerste stap in die richting met een Telegraaf TV-app voor Apple TV.

In januari bestond grote onduidelijkheid over het belang dat TMG zou krijgen in tv-bedrijf SBS. Daarover geven TMG en Talpa nu uitsluitsel. Het betreft de mogelijkheid om een indirect belang te nemen in SBS. TMG heeft een optie genomen op 15 procent van de aandelen in Talpa Broadcasting. Dat is het dochterbedrijf van Talpa dat een derde van de aandelen bezit in SBS Broadcasting. SBS exploiteert vier tv-zenders: SBS 6, Net 5, Veronica en SBS 9. Bovendien maakt SBS de grootste omroepgids van Nederland, Veronica Magazine.