Philips Lighting blijft ook na beursgang verder krimpen

Verlichting

Omzet en winst van Philips Lighting dalen door minder verkoop van traditionele lampen. Wel wordt nog groei door led-lampen verwacht.

Ook afgesplitst van het moederbedrijf blijft Philips Lighting voorlopig nog krimpen. Zowel de omzet als de winst van het bedrijf is het afgelopen kwartaal gedaald vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

De omzet over het tweede kwartaal daalde met 6 procent tot 1,7 miljard euro. De nettowinst tuimelde zelfs met 40 procent naar 57 miljoen, blijkt uit kwartaalcijfers die Philips Lighting vrijdagochtend heeft bekendgemaakt. Toch presteerde het bedrijf beter dan analisten hadden verwacht: de beurskoers steeg vrijdagochtend met 5 procent, terwijl de AEX-index iets lager stond. De omzetdaling was al ingecalculeerd en het onderliggende bedrijfsresultaat pakte gunstiger uit dan eerder werd verwacht.

Ook volgens bestuursvoorzitter Eric Rondolat was die daling „in lijn met de verwachting” en ligt het bedrijf nog op koers voor de omzetstijging die hij voor 2016 heeft voorspeld.

Samenwerking met Dubai

Later dit jaar moet de al tijden dalende verkoop van traditionele verlichting als gloeilampen eindelijk worden gecompenseerd door nieuwe producten als led-lampen en ‘smart’-producten, lampen met een internetverbinding voor huizen, kantoren en straten.

Philips toonde geen specifieke cijfers voor dit soort producten. „Maar ik kan vertellen dat die tweecijferige groei laten zien,” zei Rondolat in een telefonische toelichting aan journalisten.

Hij noemt als voorbeeld een samenwerking die Philips Lighting sloot met het in Dubai gevestigde technologiebedrijf Smartworld, dat onder meer internetverlichting en ‘slimme plafonds’ met sensoren van Philips installeerde. Dubai heeft de ambitie een ‘smart city’ te worden en Rondolat hoopt dat de deal met Smartworld zal leiden tot meer vergelijkbare opdrachten.

Duitse concurrentie

Philips Lighting ging in mei naar de beurs. Het resterende Philips, dat zich nu helemaal richt op gezondheidstechnologie, bezit nog altijd zo’n 70 procent van Philips Lighting en is van plan de komende maanden meer aandelen naar de beurs te brengen.

Philips Lighting presteert de laatste maanden financieel minder goed dan bijvoorbeeld de Duitse concurrent Osram, dat later deze maand met kwartaalcijfers komt.

Rondolat zei vrijdagochtend niet te kunnen vooruitlopen op exacte marktaandeelcijfers, die pas later dit kwartaal komen. „Maar voor led-verlichting lijkt het erop dat die stabiel is gebleven, en voor conventionele verlichting is het marktaandeel zelfs iets gegroeid.”

Osram en andere concurrenten van Lhilips zetten eveneens steeds meer in op ‘smart’ verlichtingsproducten en -diensten.

Naast de kwartaalcijfers maakte Philips Lighting vrijdag ook een personele wijziging bekend. Fransman Rondolat krijgt er in het bestuur een landgenoot bij: op 1 september begint Stéphane Rougeot als financieel directeur.