Hoe Elon Musk vervoer wil veranderen

Vier plannen voor zelfrijdende auto’s

Om kritiek na een ongeluk te pareren komt Tesla met een ‘masterplan’. Maar rivalen hebben vergelijkbare ideeën.

Een Model S wordt afgebouwd in de Tesla-fabriek in Tilburg. Foto ANDY SMULDERS / ANP

Elon Musk krijgt de laatste weken veel kritiek. De oprichter van Tesla werd geconfronteerd met de dodelijke crash van een Tesla die in autopilot-modus een vrachtwagen met aanhanger over het hoofd zag. Amerikaanse politici beraden zich nu of er een verbod moet komen.

Ook aandeelhouders van het bedrijf roeren zich. Musk kondigde begin juli aan dat hij Tesla zijn andere bedrijf, SolarCity, wil laten overnemen voor zo’n 2,3 miljard euro. Dat bevalt aandeelhouders niet: SolarCity en Tesla hebben allebei hoge schulden en kritische analisten vragen zich af of Musk niet gewoon zijn ene verliesgevende bedrijf redt met het andere.

Wat doet Elon Musk in zo’n pr-storm? Hij twittert dat hij allang bezig is met een masterplan voor de komende tien jaar dat dit allemaal zal uitleggen. Een week later komt hij met dat ‘Masterplan, Part Deux’ (tien jaar geleden verscheen deel één). De presentatie was donderdag. Wat wil Musk in 2026 bereiken?

1.Energie opwekken en opslaan

In interviews zegt Musk vaak dat zijn uiteindelijke doel een volledig duurzame energievoorziening voor de wereld is. Volgens hem is het daarom nodig om SolarCity, dat zonneceltechnologie maakt, en Tesla onder één dak te brengen.

Ook letterlijk: Musk wil de Tesla’s binnen tien jaar voorzien van zonnedaken die de auto’s direct opladen en de overtollige energie opslaan in de accu. Die accu kan vervolgens ook gebruikt worden voor energievoorziening in huis.

2.Bussen en vrachtwagens

Om sneller tot schonere energievoorziening te komen wil Musk niet alleen personenauto’s elektrisch maken maar „ook vrachtwagens en voertuigen voor personenvervoer met hoge dichtheid.”

Musk zinspeelt hiermee op een nieuw soort vrachtwagen en bus, die volgens hem volgend jaar zullen worden onthuld. Hij mag wel opschieten: eerder deze week toonde concurrent Daimler al een deels zelfrijdende bus. Semi-autonome vrachtwagens van dat merk rijden sinds vorig jaar in de VS rond.

Volgens Musk kunnen zelfrijdende bussen met hulp van algoritmes zo worden ingesteld dat ze geen vaste haltes meer nodig hebben maar mensen direct naar hun bestemming brengen, zonder trager te worden.

3.Zelfrijdende auto’s veiliger

De plannen voor zelfrijdende auto’s, vrachtwagens en bussen zijn wel afhankelijk van de veiligheid. In 2026 wil Musk ervoor zorgen dat zijn autopilot-functie tien keer minder ongelukken veroorzaakt dan besturing door een mens. Dat hangt volgens hem meer af van hoe snel wetgevers de functie toestaan op de openbare weg dan van de technologie zelf. De autopilot is namelijk zelflerend; elke kilometer die hij rijdt leert het systeem van zijn eigen fouten.

Musk zegt dat voor grotere veiligheid veel meer op de openbare weg moet worden gereden, ongeveer 10 miljard kilometer, om het gewenste niveau te bereiken. En dat dodelijke ongeluk dan? „Als je de functie goed gebruikt is hij nu al veiliger dan een menselijke chauffeur. Het is moreel onverantwoord om ermee te stoppen uit angst voor slechte pers.”

4.Auto’s delen

Als auto’s zichzelf veilig kunnen rondrijden wordt het niet alleen mogelijk om tijdens de rit te werken, lezen of slapen, het wordt ook veel makkelijker om voertuigen te delen met anderen. Auto’s rijden dan zelfstandig van de ene naar de andere gebruiker. „Zodat je geld kunt verdienen als je je auto zelf niet gebruikt”, schrijft Musk in het jongste plan.

Ook Google, General Motors, Mercedes en Uber werken aan deelmodellen voor zelfrijdende auto’s. Op dat gebied worden de laatste tijd veel overnames en investeringen gedaan. Ook in die ambitie staat Elon Musk dus bepaald niet alleen.