Graham kan goed tegen auto-ongelukken

Een groep Australische specialisten heeft een mens gemaakt die beter bestand is tegen een crash dan wij.

Graham. Foto TAC Victoria

Een dikke schedel, airbags als ribben en voeten om hoog mee te kunnen springen. Zo zou de mens er uitzien als we gemaakt waren op auto-ongelukken, denken Australische experts en een kunstenaar. Zoals we nu in elkaar steken, is namelijk bij lange na niet toereikend. Ze hebben daarom wat aanpassingen ontwikkeld, die zijn verenigd in een man: Graham.

De nieuwe mens met botsbescherming is ontworpen in opdracht van de verkeersveiligheidcampagne Towards Zero, uit de Australische staat Victoria. Hij heeft de naam Graham gekregen.

Graham heeft een extra schokbestendig brein, een dikke schedel, ribben tot boven zijn (vrijwel onzichtbare) oren, een neus die niet kan breken, vel dat niet kan bloeden, extra beschermende ribben, tweerichtingsknieën en kangoeroevoeten om over het ongeluk heen te springen. Dat is allemaal hard nodig, zegt een van de experts:

“De realiteit is dat auto’s zich een stuk sneller hebben geëvolueerd dan wij. Onze lichamen zijn gewoon niet goed toegerust voor veelvoorkomende soorten ongelukken.”

Het team, bestaande uit een eerstehulparts, een botsproefspecialist en de bekende kunstenares Patricia Piccinini, keek naar een aantal verwondingen die bij verkeersongelukken vaak worden vastgesteld. Zo blijken de knieën bij botsingen tussen en auto en een voetganger zelfs op lage snelheid kwetsbaar, omdat ze maar een kant op kunnen buigen. Dat soort problemen is bij Graham verholpen.

Graham op de fiets

Of een Nederlandse Graham er hetzelfde uit zou zien, durven Nederlandse onderzoekers niet te zeggen. Stefanie de Hair-Buijssen, onderzoeker bij TNO:

“Wij doen geen onderzoek naar aanpassingen aan mensen. Wij doen wel onderzoek naar toepassingen aan auto’s en fietsen om verkeer veiliger te maken.”

Veilig Verkeer Nederland noemt het een “ludieke insteek, nog nooit eerder gezien”:

“Als het doel is om mensen aan het denken te zetten, of een soort shock-effect teweeg te brengen omdat mensen zich ineens realiseren hoe kwetsbaar ze zijn in het verkeer, dan zou dat best kunnen op deze manier. Maar je wil uiteindelijk ook dat mensen daarna iets doen met dat besef, iets gaan veranderen in hun gedrag. En op dat punt missen we nog een handreiking.”

Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft dezelfde twijfel: “Het is lastig om vast te stellen of (angstaanjagende) voorlichtingscampagnes daadwerkelijk tot minder verkeersongevallen leiden.”

Bekijk hier de interactieve foto van Grahams lichaam.