Unilever koopt hip scheermesjesbedrijf

Overname Unilever zou 1 miljard dollar betalen voor Dollar Shave Club. Het afgelopen half jaar steeg de winst van Unilever op een lagere omzet.

Foto iStock

Unilever mengt zich op de scheermesjesmarkt. Het Brits-Nederlandse concern neemt Dollar Shave Club over, een hip en jong onlinebedrijf uit Californië dat in YouTubefilmpjes adverteert met ‘Our blades are f***ing great!’

Dollar Shave Club verkoopt online-abonnementen voor 1, 6 of 9 dollar per maand. Consumenten krijgen maandelijks of tweemaandelijks een scheermes thuisgestuurd.

Unilever heeft de overname woensdag bekendgemaakt, maar vermeldt niet wat het voor de acquisitie betaalt. Volgens het Amerikaanse tijdschrift Fortune gaat het om 1 miljard dollar (910 miljoen euro).

Dat is veel geld, de omzet van Dollar Shave Club bedroeg vorig jaar 152 miljoen dollar. Het bedrijf dat in 2012 is opgericht, groeit wel hard. In een mum van tijd mocht het bedrijf zich online marktleider noemen. Dit jaar verwacht het een omzet van 200 miljoen dollar te boeken.

Crème en vochtig toiletpapier

Dollar Shave Club verkoopt naast scheermesjes ook crèmes en vochtig toiletpapier voor mannen (‘One wipe Charlies’). Oprichter Michael Dubin, die de hoofdrol speelt in de YouTube-filmpjes die tientallen miljoenen keren bekeken zijn, houdt de leiding.

Met de overname van Dollar Shave Club gaat Unilever de strijd aan met de scheermesjesgiganten Gilette en Wilkinson. Gilette is onderdeel van het Amerikaanse Procter & Gamble, een van Unilevers grootste rivalen. Wilkinson valt onder het Britse Edgewell. Een jaar geleden introduceerde Gilette al de Gilette Shave Club, om consumenten die naar de online concurrent Dollar Shave Club waren overgestapt, terug te winnen.

Welke merken beheersen jouw leven het meest? Doe onze quiz

Als het bedrijf straks onderdeel uitmaakt van Unilever zal de Dollar Shave Club versneld, en vermoedelijk ook buiten de Verenigde Staten, gaan uitbreiden. De overname wordt naar verwachting in het derde kwartaal afgerond.

Schommelende valutakoersen

Een dag na de bekendmaking van de overname van Dollar Shave Club presenteerde Unilever donderdag zijn halfjaarcijfers. In de eerste zes maanden van het jaar boekte het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern een omzet van 26,3 miljard euro. Dat is 2,6 procent minder dan een jaar eerder, voornamelijk als gevolg van schommelende valutakoersen. Al het geld dat Unilever in andere valuta verdient, moet het omrekenen naar euro’s. De ene keer pakt dat gunstig uit, de andere keer niet. De nettowinst kwam in de eerste zes maanden van het jaar uit op 2,7 miljard, dat is 2 procent meer dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar.

Topman Paul Polman constateert dat er nog geen teken is van economisch herstel en dat de marktomstandigheden moeizaam blijven. Desondanks wist Unilever meer shampoo, deodorant, soep en ijs te verkopen. Vooral in de opkomende markten stegen de verkopen van Unilever flink.

Unilever heeft vier divisies: persoonlijke verzorging, wasmiddelen, voeding en de ‘verfrissingstak’ met ijs en frisdrank. De persoonlijke verzorgingstak van Unilever is veruit de grootste met een omzet van 9,8 miljard euro in de laatste zes maanden.

De afgelopen jaren heeft Unilever behoorlijk wat producten uit de voedingstak afgestoten, zoals Skippy-pindakaas, de Bifi-worstjes en de pastasauzen van Bertolli. Binnen de categorie van de persoonlijke verzorging deed het concern juist verschillende overnames, met name van luxe, duurdere merken, zoals Dermalogica, Kate Somerville en Murad Skincare. Met deze producten valt meer winst te behalen dan met voeding.