Romeo en Julia is méér dan kalverliefde

Theater

Romeo en Julia willen deze zomer weer de haat overwinnen.

Romeo en Julia in het bos. Sponsor Schiphol leverde de vliegtuigslurf Foto Ben van Duin

Het begint met een feest bij de vijand: Romeo ziet Julia en wordt ogenblikkelijk verliefd. „Romeo leeft in een agressieve wereld van eeuwenoude familievetes, van matten op straat, vechten en drinken met zijn vrienden”, zegt acteur Ward Kerremans (28) die deze zomer Romeo vertolkt in Shakespeares Romeo & Julia in het Amsterdamse Bostheater. „Maar hij is ervan overtuigd dat er meer moet zijn: verzoening, en geen haat. Hij is de enige die droomt van liefde.”

Komisch drama

Foto Ben van Duin

Foto Ben van Duin

Na die eerste ontmoeting met Julia, gespeeld door de 27-jarige Yara Alink, gaat het snel met de liefde in Shakespeares tragedie. Romeo en Julia trouwen. Kerremans: „Door het huwelijk hoopt hij de rivaliteit tussen de trotse families Montecchi en Capuletti te doorbreken. Na de plechtigheid gaat hij naar zijn vrienden om het goede nieuws te vertellen. Zijn aartsvijanden noemt hij zelfs ‘neven’, als teken van toenadering. Door het huwelijk zijn zij familieleden geworden. Maar juist op dat moment zijn ze verwikkeld in een vechtpartij op het plein van Verona. Dat loopt bloedig af: Romeo’s beste vriend Mercutio vindt de dood. Vanaf dat moment kantelt het stuk en wordt het een drama.”

Aanvankelijk heeft Romeo & Julia iets komisch, merkt ook Yara Alink op: „De twee geliefden zijn elkaar telkens kwijt. Komt de een op, is de ander net af.” Kerremans vult aan: „Jantje zoekt Mieke en als Mieke er is, gaat Jantje net weg.”

Fataal misverstand

Foto Ben van Duin

Foto Ben van Duin

Dit klinkt misschien oneerbiedig, maar voor de beide spelers is deze vereenvoudigde weergave de sleutel tot hun rollen: een fataal misverstand is immers de kern van de tragiek. Julia neemt aan het slot een gif dat haar schijndood maakt, om aan de familievete te ontsnappen. Maar Romeo weet niet dat ze slechts schijndood is, en pleegt zelfmoord.

Regisseur Ingejan Ligthart Schenk geeft de acteurs als regieaanwijzing mee dat het stuk zich kenmerkt door „ruimtegebrek”. Van luchthaven Schiphol, dat dit jaar zijn honderdjarig bestaan viert en hoofdsponsor is van het Bostheater, kon het theater afgedankte vliegtuigslurven in bruikleen krijgen. Deze lange, grijze slurven wekken precies de claustrofobische sfeer op die Ligthart Schenk voor ogen staat. Yara Alink vergelijkt de broeierigheid op de scène met een „township waar te veel mensen op een te kleine ruimte samenleven. Dat leidt onherroepelijk tot spanningen. We hebben tijdens de repetities dranghekken geplaatst om dat beeld van claustrofobie te versterken, maar dat was teveel, te nadrukkelijk. Het gaf wel aan in welke richting we denken.”

Kalverliefde?

Foto Ben van Duin

Foto Ben van Duin

Beide spelers kennen Romeo & Julia van hun opleiding. Yara Alink deed met de dialoog tussen Julia en de voedster auditie voor de Theaterschool Amsterdam. Op de Toneelschool Maastricht speelde Kerremans als Romeo de ontmoetingsscène met Julia op het gemaskerd bal, de scène die de vonk van liefde doet overslaan. Alink ziet Julia als „stoer en eerlijk, en extreem verliefd op Romeo”. Ze vervolgt: „Als acteur zoek je altijd naar herkenningspunten om een rol in te vullen. Ik zie een parallel tussen het altijddurende conflict tussen Israël en Palestina. Stel dat een Palestijnse jongen verliefd wordt op een Joods meisje. Dat mag niet, dat verbieden hun ouders. Maar wat doen volwassenen hun kinderen aan als zij voor hen beslissen? Als Romeo een andere achternaam had gehad, niet Montecchi, dan had niets de liefde in de weg gestaan.”

Ward Kerremans wijst erop dat veel theaterbezoekers in de veronderstelling verkeren dat Romeo en Julia lijden aan „kalverliefde. Dat is niet waar: ze zijn getrouwd, ze zijn echtgenoot en echtgenote. Ze wilden ontsnappen aan de haat tussen de families. Ze wilden die haat overwinnen met hun liefde. Maar dat is niet gelukt.”