Pluk een auto van de straat

Je hebt maar één appje nodig om in talloze steden een huurauto op te pikken. Zonder verhuurbedrijf. Ebele Wybenga probeerde het in Rome en München.

Elektrische deelauto's staan voor het Paleis op de Dam . De Smarts horen bij het project Car2go. Foto Toussaint Kluiters / ANP

Met het raam open, zonnebril op en de Italiaanse radio op schreeuwstand reed ik van een klooster in de buurt van het Colosseum naar een park in de heuvels boven Trastevere. Ik had in Rome een vondst gedaan waar ik thuis in Amsterdam al jaren dankbaar gebruik van maak: de deelautootjes van Car2go. Deze wit-blauwe Smarts duiken op in steeds meer Europese steden. Je hoeft je maar één keer aan te melden en dan kun je overal waar je ze aantreft instappen, wegrijden en ze achterlaten zonder je te bekommeren om parkeerkosten. Je betaalt per minuut. In Rome ontdekte ik dat mijn Nederlandse Car2go account ook voor de Italiaanse variant werkt. Als ze je creditcardgegevens maar hebben. ‘Klik-klak’, zei het slot van het autootje nadat ik hem met m’n Nederlandstalige app ontgrendelde. Ik voelde me geen toerist meer, ik leek wel een Romein.

De volgende keer dat je landt in een vreemde stad, check dan of er een carsharing systeem is wat je kunt gebruiken. Een kleine waarschuwing: het werkt niet altijd zonder slag of stoot. Voor de charmante rode Fiat 500’s van EnjoyENI die je onder andere in Rome, Milaan en Florence vindt, heb je bijvoorbeeld een Italiaans mobiel nummer nodig. Gelukkig komt er steeds meer concurrentie en dus ook meer keuze en gemak. Een Smart is klein en praktisch, maar wat als je meer ruimte nodigt hebt of verlangt naar meer allure? Tijdens een lang weekend in München stortte ik me op DriveNow, een snelgroeiend carsharing initiatief van BMW en autoverhuurbedrijf SIXT. Hun vloot bestaat uit MINI’s en BMW’s in alle soorten en maten. De eerste auto die pakte was een BMW 2-serie convertible. Voor iets meer dan dertig cent per minuut cruisde ik zonder dak door de Beierse hoofdstad.

Misschien vraag je je nog af wat het verschil is met een gewone huurauto. Bij ‘free-floating carsharing’ ben je niet gebonden aan de locaties van een autoverhuurbedrijf of vaste parkeerplaatsen. Je pikt de auto simpelweg op van de straat. De bijbehorende apps wijzen je met een soort radar naar het dichtstbijzijnde vrije voertuig. Je hoeft geen formulieren in te vullen, borg te betalen of nerveus te zijn dat er een krasje of deukje met onredelijk dure gevolgen wordt aangetroffen. Het is als een Uber die je zelf mag besturen. Elektriciteit of benzine is inbegrepen, voor tanken of opladen verdien je gratis rij-minuten.Vergeleken met een gewone huurauto is er een groot nadeel: je bent gebonden aan de stadsgrenzen. Maar die rekken steeds een beetje verder op.

De markt wordt nu gedomineerd door twee aanbieders. Car2go is een bekend gezicht in 15 Europese en 14 Noord-Amerikaanse steden en heeft een vloot van meer dan 13.000 auto’s. DriveNow heeft meer dan 4.000 auto’s verspreid over Londen, Wenen, Kopenhagen, Stockholm en de grotere steden van Duitsland. De dienst start binnenkort in Brussel en heeft plannen aangekondigd om uit te breiden naar tien nieuwe steden in Europa. De woordvoerder wilde het nog niet bevestigen, maar het zou me verbazen als Amsterdam daar niet tussen zit.