Na de couppoging in Turkije stortte de ijsverkoop in dat land in

Unilever

Met Unilever gaat het goed, ondanks alle onrust in de wereld. Met Dollar Shave Club stort het bedrijf zich nu ook op de scheermesjes.

Foto ANP

Hij wil geen pessimist zijn, zei hij. Maar intussen wordt Paul Polman toch wel moedeloos van alle onrust in de wereld. De Brexit, de coup in Turkije. „Zo heb ik het nog niet eerder meegemaakt”, zei de topman van het Brits-Nederlandse voedings- en verzorgingsmiddelenconcern Unilever donderdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Wat het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie betekent voor Unilever, dat in Londen én Rotterdam hoofdkantoren heeft, is nog niet duidelijk. Polman wilde daar ook nog niet over speculeren. De couppoging in Turkije had wel concrete gevolgen. De fabrieken van Unilever gingen enkele dagen dicht en de ijsverkoop stortte in.

Niet dat Polman alleen maar aan het bedrijf denkt, haast hij zich te zeggen. Juist niet. „Unilever redt zich wel.” Hij maakt zich vooral zorgen over de geopolitieke instabiliteit.

Met Unilever gaat het behoorlijk goed. In de eerste zes maanden van het jaar boekte het concern een omzet van 26,3 miljard euro. Dat is 2,6 procent minder dan een jaar eerder, voornamelijk als gevolg van schommelende valutakoersen. Al het geld dat Unilever in andere valuta verdient, moet het omrekenen naar euro’s. De ene keer pakt dat gunstig uit, de andere keer niet. De nettowinst kwam in de eerste zes maanden van het jaar uit op 2,7 miljard, dat is 2 procent meer dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar.

Polman constateert dat er nog geen teken is van economisch herstel en dat de marktomstandigheden moeizaam blijven. Desondanks wist Unilever meer shampoo, deodorant, soep en ijs te verkopen. Vooral in de opkomende markten stegen de verkopen van Unilever.

Unilever heeft vier divisies: persoonlijke verzorging, wasmiddelen, voeding en de ‘verfrissingstak’ met ijs en frisdrank. De persoonlijke verzorgingstak van Unilever is veruit de grootste met een omzet van 9,8 miljard euro in de laatste zes maanden.

De afgelopen jaren heeft Unilever behoorlijk wat producten uit de voedingstak afgestoten, zoals Skippy-pindakaas, de Bifi-worstjes en de pastasauzen van Bertolli. Binnen de categorie persoonlijke verzorging deed het concern juist verschillende overnames, met name van luxe, duurdere merken, zoals Dermalogica, Kate Somerville en Murad Skincare. Met deze producten valt meer winst te behalen dan met voeding.

Crème en vochtig toiletpapier

Eerder deze week werd bekend dat Unilever zich op de scheermesjesmarkt mengt. Het concern neemt Dollar Shave Club over, een hip en jong onlinebedrijf uit Californië dat in YouTubefilmpjes adverteert met ‘Our blades are f***ing great!’

Dollar Shave Club biedt online-abonnementen voor 1, 6 of 9 dollar per maand. Consumenten krijgen maandelijks of tweemaandelijks een scheermes thuisgestuurd.

Hoeveel Unilever betaalt voor de overname is niet duidelijk, Polman weigerde ieder commentaar. Volgens het Amerikaanse tijdschrift Fortune betaalt Unilever 1 miljard dollar (910 miljoen euro). Dat is veel geld, de omzet van Dollar Shave Club bedroeg vorig jaar 152 miljoen dollar. Het bedrijf dat in 2012 is opgericht, groeit wel hard. Dit jaar verwacht het een omzet van 200 miljoen dollar te boeken. Dollar Shave Club verkoopt naast scheermesjes ook crèmes en vochtig toiletpapier voor mannen (‘One wipe Charlies’). Oprichter Michael Dubin houdt de leiding.

Met de overname gaat Unilever de strijd aan met de scheermesjesgiganten Gillette en Wilkinson. Gillette is onderdeel van het Amerikaanse Procter & Gamble, een van Unilevers grootste rivalen. Wilkinson valt onder het Britse Edgewell. Een jaar geleden introduceerde Gillette al de Gillette Shave Club, om consumenten die naar Dollar Shave Club waren overgestapt, terug te winnen.